بازاریابی مناسبتی برای رستوران‌ها

بازاریابی مناسبتی برای رستوران‌ها

یک کسب‌وکار موفق از هیچ فرصتی برای پیشرفت و جذب مشتری بیشتر صرف نظر نمی‌کند. در بازار امروز رستوران‌ها، با توجه رقابت زیاد و هم‌چنین بازتاب فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و تعریف جدیدی که این رسانه‌ها از بازاریابی دهان‌به‌دهان ارائه کرده‌اند، تشخیص و استفاده از فرصت‌های بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله به موضوع بازاریابی مناسبتی رستوران که یکی از عوامل موفقیت کسب و کار رستوران است، می‌پردازیم، موضوع مهمی که استفاده هوشمندانه و یکپارچه از آن برای رستوران‌ها می‌تواند عاملی مؤثر و قدرتمند در جذب و حفظ مشتریان باشد.

بازاریابی مناسبتی رستوران چیست؟

بازاریابی مناسبتی رستوران را می‌توان دیدگاهی مخالف با نظریه سنتی و غلطی دانست که رفتار مشتری در تمام زمان‌ها را ثابت و مشابه می‌دانست. در حقیقت رفتار مشتری در بازه‌های زمانی مختلف متغییر است و یافتن الگوهای رفتار مصرف‌کننده کاری پیچیده و پرهزینه است.

بازاریابی مناسبتی به معنای هدف قرار دادن افراد براساس مناسبت‌های مختلف است، مناسبت‌های عمومی یا شخصی زندگی آن‌ها. یعنی زمانی‌که آن‌ها تمایل بسیار بالایی برای خرید دارند یا می‌توان این تمایل را ایجاد کرد.

برای بازاریابی مناسبتی رستوران چه کارهایی باید انجام داد؟

  • جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان

داده و اطلاعات از جمله دارایی‌های نامحسوس یک کسب‌وکار هستند، سعی کنید از کانال‌های مختلف از مشتریان خود اطلاعات دریافت کنید. اطلاعاتی مربوط به سن، منطقه سکونت، غذای مورد علاقه، مناسبت‌های شخصی مثل روز تولد، سالگرد ازدواج، تولد فرزند و…

مشاهدات روزانه خود از رفتار مشتریان را ثبت کنید، بازه سنی، مراجعه گروه‌های مختلف در روزها و ساعت‌های مختلف و… به عنوان مثال این که یک شرکت نفشه برداری در کنار رستوران شماست و روزهای پنجشنبه ظهر بعد از ساعت کاری تعدادی از کارمندان این شرکت به رستوران شما می‌آیند، می‌تواند مسئله بسیار مهمی در بازاریابی مناسبتی شما باشد.

  • مشتریان را شناسایی کنید.

با ثبت و دسته‌بندی اطلاعاتی که از مشتریان گرفتید و همین‌طور مشاهدات خود مشتریانتان را دسته‌بندی کنید. بر اساس سن، سلیقه غذایی، پر فروش‌ترین غذاها، شلوغ‌ترین روزهای هفته‌، شلوغ‌ترین مناسبت‌ها و…

بعد از این‌که داده‌های مشتری را جمع‌آوری کردید، باید بتوانید آن را تجزیه و تحلیل کنید.

داده‌ها بدون تجزیه و تحلیل و دستیابی به یک نتیجه‌گیری ارزشمند هیچ نتیجه‌ای ندارند.

  • مناسبت‌ها را شناسایی کنید.

تقویم را به دقت بررسی کنید تمام مناسبت‌هایی که می‌توانید روی آن فعالیت کنید را استخراج کنید. تعطیلات رسمی اهمیت بسیار زیادی دارند. مناسبت‌های ملی عمومی مثل نوروز، چهارشنبه سوری، عید غدیر،روز مادر، روز پدر و… مناسبت‌هایی که در بین گروه‌های خاص اجتماع موج ایجاد می‌کند مثل ولنتاین، هالووین، کریسمس و … مناسبت‌های جهانی مثل روز صلح، روز کودک، روز زنان و … مناسبت‌های مرتبط با غذا مثل روزجهانی غذا، روز جهانی همبرگر، روز جهانی دیابت و …. همه و همه را استخراج کنید و لیست کنید. هر یک از این روزها می‌تواند یک جهش در شهرت و محبوبیت رستوران شما باشد.

رویدادها را به هیچ‌عنوان از دست ندهید، جام جهانی، بازی‌های فوتبال ملی، تولد یک سلبریتی محبوب و … بسیار اهمیت دارند.

  • برنامه بازاریابی مناسبتی تدوین کنید.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده و مناسبت‌هایی که شناسایی کردید و همینطور توانایی‌ها و امکانات رستورانتان یک برنامه بازاریابی مناسبتی بر دو محور اصلی تدوین کنید. اول مناسبت‌های شخصی، به عنوان مثال می‌توانید برای تولد یا سالگرد ازدواج مشتریان وفادارتان پیشنهاد تخفیف روی غذاهای خاصی که قصد معرفی آن را دارید بدهید.

دوم مناسبت‌های عمومی، مثل رویدادها و مناسبت‌ها به عنوان مثال می‌توانید در روز مادر به هر خانواده‌ای که به همراه مادر به رستوران شما می‌آیند یک هدیه تبلیغاتی بدهید.

پیشنهاداتی برای بازاریابی مناسبتی رستوران

  • تغییر دکوراسیون

تغییر جزئی و اضافه کردن المان‌هایی از مناسبت‌های عمومی مانند عید نوروز، چهارشنبه سوری، روز پدر و … می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در قضاوت و خاطرات مشتریان از رستوران شما داشته باشد.

بازاریابی مناسبتی برای رستوران‌ها

نمونه‌هایی از بازاریابی مناسبتی به وسیله تغییر دکوراسیون

  • بازاریابی تخفیف

به مناسبت‌های مختلف تخفیف‌های جذاب در نظر بگیرید، مناسبت‌هایی مثل تولد مشتریان، سالگرد ازدواج، تاریخ اضافه شدن به باشگاه مشتریان شما، روز مادر و…

  • گردهمایی در رویدادها

رویدادهایی مثل مسابقات فوتبال، شب یلدا و … بهترین فرصت برای دعوت از مشتریان به رستوران شما و یک گردهمایی جذاب است.

  • شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

به خاطر داشته باشید هر کاری که در زمینه بازاریابی مناسبتی انجام می‌دهید باید در شبکه‌های اجتماعی شما به طور کامل پوشش داده شود. به هیچ وجه از قدرت شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. شما می‌توانید بسیاری از مناسبت‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی پوشش دهید.

بازاریابی مناسبتی برای رستوران‌ها

نمونه‌هایی از بازاریابی مناسبتی در شبکه‌های اجتماعی

  • تغییر بسته‌بندی

یک شیوه جذاب و اثربخش در بازاریابی مناسبتی رستورانی تغییر بسته‌بندی غذایی شماست. این کار بیشتر برای رستوران‌هایی که به واسطه موقعیت جغرافیایی در تعطیلات و مناسبت‌های خاص مشتریان زیادی دارند و همین‌طور رستوران‌های زنجیره‌ای پیشنهاد می‌شود. صنعت چاپ و بسته بندی مودت به عنوان یکی از بهترین صنایع در این حوزه است.

بازاریابی مناسبتی برای رستوران‌ها

نمونه‌هایی از بازاریابی مناسبتی به وسیله تغییر بسته‌بندی رستوران

در پایان این مقاله نمونه‌هایی از تولید بسته‌بندی‌ را می‌بینید که توسط صنایع چاپ و بسته‌بندی مودت به منظور بازاریابی مناسبتی برای مشتریان طراحی و تولید شده است.

بازاریابی مناسبتی برای رستوران‌ها

طراحی و چاپ tablemat نمونه‌ای از بازاریابی مناسبتی مجموعه رستوران زنجیره‌ای بونو عضوی از باشگاه مشتریان مودّت به مناسبت عید نوروز

می‌توانید بلاگ 5 روش بازاریابی کسب و کار برای رستوران شما را مطالعه کنید و با دیگر روش‌های بازاریابی برای موفقیت کسب و کارتان آشنا شوید.

کلام آخر

برای تبلیغ کسب و کار رستورانتان و افزایش مشتری‌های وفادار بازاریابی مناسبتی رستوران یکی از بهترین روش‌ها به حساب می‌آید. در مقاله بالا به این موضوع که بازاریابی مناسبتی رستوران چیست پرداختیم و گفتیم بازاریابی مناسبتی به معنای هدف قرار دادن افراد براساس مناسبت‌های مختلف است.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟