اداره رستوران، مدیریت یا رهبری؟

اداره رستوران، مدیریت یا رهبری؟

مدیریت و رهبری دو واژه‌ای هستند که در بسیاری از مواقع در کنار هم یا برخی اوقات به اشتباه به جای یکدیگیر استفاده می‌شود در این مقاله قصد نداریم مانند بسیاری از نوشته‌های کلاسیک به تفاوت این دو بپردازیم. در این مقاله به راهکارهای عملی در رهبری یک رستوران می‌پردازیم.

هوای کارکنانتان را داشته باشید!

در 80درصد مواقع بدون این که شما نیرویی صرف کنید کارکنان رستوران شما را اداره می‌کنند. گارسون‌ها، آشپزها و صندوقدار که مشتریان لحظه ورود به رستوران با آن‌ها مواجه می‌شوند چهره رستوران شما را می‌ سازند و معرف برند شما هستند. در واقع آن‌ها دپارتمان روابط عمومی مجموعه شما نیز هستند. نگرش خود را نسبت به کارکنان خود تغییر دهید. آن‌ها افرادی متخصص در پخت، آماده کردن و رساندن محصول با ارزش شما به مشتریانتان هستند. شما تنها مسئول مراقبت از رستورانتان نیستید، شما باید با همان حساسیتی که از کسب‌وکارتان مراقبت می‌کنید هوای کارکنانتان را داشته باشید. اگر تمام تمرکز خود را روی سود، کم کردن هزینه‌ها و شغل خود بذارید و از درگیر کردن کارکنانتان با کار، بازخورد دادن به آن‌ها، ایجاد انگیزه و پرورش آن‌ها غافل شوید در واقع شما به آن‌ها وفادار نبوده‌اید و در نتیجه وفاداری آن‌ها به شما و رستورانتان از بین می‌رود.

جنگ اول!

پیش از آغاز کار انتظارات خود را از کارکنانتان به طور واضح و کامل بیان کنید. از آن‌ها بخواهید از شما درباره رستورانتان، ارزش‌ها، اهداف و وظایف خودشان سوال بپرسند. مطمئن شوید همه چیز برای آن‌ها واضح و آشکار شده است. لیستی از وظایف آن‌ها و قوانین رستوران‌تان تهیه کنید و به طور مکتوب به آن‌ها بدهید.

ماهانه با کارکنانتان جلسه بذارید و ارزش‌ها و اهداف رستوران را مرور کنید. آن‌ها باید در هر لخظه دقیقا بدانند شما دقیقا چه انتظاری از آن‌ها دارند. این کار باعث می‌شود هم آن‌ها حس بهتری به کارشان داشته باشند و همه چیز برایشان مشخص باشد و هم شما استرس کمتری داشته باشید و بتوانید تمرکز و انرژی خود را صرف کارهای مهمتری بکنید.

در این باره مطالعه کتاب مدیر یک دقیقه‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم. می توانید بلاگ: هر آنچه برای موفقیت کسب و کار خود باید بدانید را نیز مطالعه کنید.

انگیزش! انگیزش! انگیزش!

مهمترین وظیفه شما در نقش رهبر ایجاد انگیزه در کارکنانتان است. هر روز صبح ده دقیقه پشت یکی از میزهای رستورانتان بنشینید، کارکنانتان را تماشا کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید انگیزه آن‌ها را برای بهتر کار کردن بالا ببرید. شما با پول می‌توانید زمان و مهارت کارکنانتان را بخرید اما تا وقتی که نتوانید قلب‌ آن‌ها را تصاحب کنید آن‌ها به سازمان شما وفادار نخواند بود و تاثیر مثبتی در کسب و کار شما ندارند. تشویق‌های مالی تنها یکی از راه‌های ایجاد انگیزه است ولی قوی‌ترین آن‌ها نیست! فضا را برای رشد کارکنانتان آماده کنید برای آن‌ها برنامه‌های آموزشی که در کار و زندگی آن‌ها موثر است پیش‌بینی کنید. فضای کاری را مفرح و دلچسب کنید، فضایی دوستانه برقرار کنید و در جهت انگیزش کارکنان مطالعه کنید.

در این زمینه کتاب ایجاد انگیزه در کارکنان به زبان آدمیزاد را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بازخورد

به کارکنانتان مدام بازخورد بدهید اجازه ندهید آن ها در یک استرس و تعلیق بی انتها از این که خوب کار می‌کنند یا نه بمانند. یادتان باشد نباید فقط بازخوردهای منفی بگیرند این کار باعث می‌شود محیط کار برایشان جهنم شود. بسیاری از مدیران به سختی می‌توانند از کارمندانشان تعریف یا تشکر کنند ولی در هنگام مچ‌گیری و بازخوردهای منفی چالاک و هشیار عمل می‌کنند این کار باعث می‌شود انگیزه‌ها را نابود کنید.

بر اساس انتظاراتی که بیان کردید و برنامه‌های انگیزشی که تنظیم کردید به کارکنان خود به طور مداوم بازخورد دهید و راهکارهای بهبود را با کمک آن‌ها پیدا کنید.

شاید این را هم دوست داشته باشید: عوامل موفقیت کسب و کار رستوران‌

 

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟