اصول طراحی منو رستوران و فست‌فود

اصول طراحی منو و چیدمان آن

در رستوران‌ها، فست‌فودها و حتی کافی‌شاپ‌ها داشتن طراحی منو و منحصر به فرد آن بودن ضروری است. منوی هر رستوران یکی از ابزارهای اصلی کسب و کار شما محسوب شده و مشتری را به سمت سفارش غذا سوق می‌دهد. در صنعت رستوران‌داری و اداره کردن یک کافه، یک منو با طراحی زیبا که چیدمان خوبی نیز داشته باشد، امری پراهمیت است. طراحی لیست غذای رستوران و فست‌فود یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمان راه‌اندازی رستوران و فست‌فودها می‌باشد. اصول طراحی منو به شما برای فروش بیشتر و افزایش سوددهی کمک می‌کند. اصول چیدمان منو در رستوران اصولی و حرفه‌ای کلید بازاریابی برای هر رستوران محسوب می‌شود. در هنگام طراحی لیست غذا باید به انواع و کیفیت غذا توجه کنید، این منو باید فعالیت کلی شما را نشان دهد.

قیمت غذا و توضیحاتی کوتاهی از آن را نیز بیان کنید. منوی هر رستوران یکی از انواع تراکت‌های تبلیغاتی است که مانند سایر ابزارهای تبلیغاتی و طراحی است. برای شروع طراحی لیست غذا باید نوع غذاها مشخص باشد تا با توجه به خارجی و یا ایرانی بودن غذاها فونت، سبک، تصاویر و غیره، مناسبی انتخاب کنیم. آیتم‌های غذایی منوی خود را نهایی کنید و از انتخاب آن‌ها اطمینان حاصل کنید. لیست منوی خود را دسته‌بندی کنید. مثلاً به بخش‌هایی مانند صبحانه، ناهار، شام و یا پیش‌غذا، دسر، سالاد، نوشیدنی و غیره تقسیم کنید. نحوه‌ی چیدمان و طرح‌بندی کلی را انتخاب کنید. قیمت‌گذاری اصولی انجام دهید و برای هر کدام توضیحاتی کوتاه بیان کنید.

اصول طراحی منو رستوران

اصول طراحی منو رستوران شامل چند بخش می‌شود که به آن اشاره می‌کنیم.

منوی رستوران چند صفحه باید باشد؟

تعداد صفحات منو از هر چیزی مهم‌تر است و به تعداد آیتم‌های منو بستگی دارد. وقتی نوبت به منوها می‌رسد، کم هم زیاد است. اگر منوی شما صفحات زیادی داشته باشد مشتریان را سردرگم می‌کند. گزینه‌های بیش از حد در واقع باعث می‌شود که مشتریان اصلاً انتخاب نکنند. در واقع روند تصمیم‌گیری را به‌کلی مختل کند.

چه سبکی برای منو انتخاب کنیم؟

این ‌که سبکی انتخاب می‌کنید منعکس‌کننده تم رستوران شما باشد، بسیار مهم است. منوی لوکس: منوی رستوران‌های مجلل معمولاً کوچک هستند و فقط چند آیتم می‌آید. تصاویر در صفحه بسیار کم است یا اصلاً وجود ندارد و معمولاً از یک فونت شیک و زیبا استفاده می‌شود. منوی مناسب کودک: منوهای رستوران خانگی معمولاً دارای تصاویر و رنگ‌های روشن زیادی هستند. منوی مدرن: منوهای رستوران مدرن بزرگ هستند و طراحی آن بیشتر به تم رستوران بستگی دارد. منوی نوستالژیک: این منوها معمولاً سبک روستایی و قدیمی و همچنین تصاویر متعددی در هر صفحه دارند.

چقدر درباره غذاها توضیح دهیم؟

نوشتن توضیحات اشتهاآور می‌تواند مشتریان شما را متقاعد کند که غذاهای جدید را امتحان کنند. اطلاعاتی در خصوص آلرژی‌های غذایی یا رژیم‌های غذایی جایگزین ارائه دهید. اگر از نام منحصر به فردی برای غذاهای خود استفاده می‌کنید یا غذاهای محلی زیادی سرو می‌کنید، نوشتن توضیحات منو می‌تواند به مشتریان کمک کند تا بفهمند که این غذا چیست.

چگونه از تصاویر در منو استفاده کنیم؟

افزودن تصاویر به منو به مشتریان شما کمک می‌کند تا بدانند انتظار چه چیزی را باید داشته باشند و به آن‌ها ایده‌ای از ظاهر غذاهای شما می‌دهند؛ اما تصاویر زیاد در منوی شما تأثیر منفی دارد. یک عکس می‌تواند فروش یک کالا را تا 30 درصد افزایش دهد. در صورتی که فقط یک عکس در صفحه وجود داشته باشد.

اصول طراحی منو فست‌فود

منوی فست‌فود در واقع یکی از ابزارهای بازاریابی فست‌فود است. اصول طراحی منو از کارهایی است که در فست‌فود یا رستوران به تخصص ویژه‌ای نیاز دارد و انجام صحیح و اصولی آن باعث فروش بیشتر می‌شود. نکته جالب این جا است که این اصول حتی در بزرگترین فست‌فودهای دنیا نیز رعایت می‌شود تا منو به صورت اصولی طراحی شود و به جذب مشتری بیشتر کمک کند. طراحی منو بایستی به صورتی باشد که باعث تشویق مشتری به خرید اقلامی از منو شود؛ زیرا در منوی ما یک سری از غذاها وجود دارند که برای ما سود بیشتری دارند؛ زیرا این نوع از غذاها هزینه کمتری دارند و یا به زمان کمتری برای آماده‌سازی و سرو نیاز دارند؛ بنابراین طراحی لیست غذا توسط ما باید به شکلی باشد که این نوع از غذاها، مشتری را بیشتر به سوی خود جذب کنند.

به طور میانگین از زمانی که مشتری منو را در دست می‌گیرد تا زمانی که سفارش می‌دهد حدود 90 الی 110 ثانیه فرصت دارد. به همین دلیل شما باید در چیدمان منو بسیار خوب و خلاقانه عمل کنید و کاری کنید که مشتری بهترین انتخاب را انجام دهد و در صورتی که انتخاب مشتری با آن چه در ذهن شما است مطابقت نداشته باشد، فست‌فود شما متضرر می‌شود نه مشتری. اگر مشتری در 110 ثانیه نتواند غذایی که واقعاً دوست دارد را انتخاب کند، انتخاب اشتباهی انجام می‌دهد و در نهایت غذایی که سفارش داده را دوست نخواهد داشت. در نتیجه شروع به ایراد گرفتن از غذا می‌کند و ممکن است دیگر به فست‌فود شما نیاید. نام تجاری و برند شما باید با نوع دکور، نوع کانسپت، نوع غذا و محدوده قیمتی همگی با هم همخوانی داشته باشند این اصول چیدمان منو است.

بخش‌های مختلف منو

هنگام ایجاد بخش‌های مختلفی که در منوی شما قرار می‌گیرند باید در نظر بگیرید که منوی شما چند آیتم دارد و چگونه می‌توانید آن‌ها را دسته‌بندی کنید. به عنوان مثال آیا می‌توانید بخش غذای اصلی خود را به غذاهای اصلی و ساندویچ‌ها تقسیم کنید؟ یا می‌توانید آن را به بخش‌های گوشت گاو، مرغ و غذاهای دریای تقسیم کنید؟ وقتی نوبت به ایجاد بخش‌ها می‌رسد بهتر است تا حد امکان خاص باشید تا مشتریان شما به راحتی بتوانند چیزی را پیدا کنند که برایشان جذاب باشد. ایجاد بخش‌های منو برای مواد تشکیل‌دهنده خاص مانند گوشت گاو، گوسفند یا مرغ، به ویژه در رستوران‌های محلی که غذاهای ناشناخته دارند ضروری است. طراحی منو یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی رستوران است؛ چرا که روی حاشیه سود و درآمد رستوران و فست‌فود شما تأثیر مستقیم دارد.

برای هر یک از بخش‌های منوی خود یک غذای ویژه انتخاب کنید و متن آن را پر رنگ کنید. به گونه‌ای که سایر آیتم‌های منو برجسته‌تر به نظر برسد. این گونه می‌توانید به مشتری در فرآیند تصمیم‌گیری‌اش کمک کنید. همچنین می‌توانید درست در زیر یک غذای اصلی، نوشیدنی مناسب آن را در توضیحات منو بیاورید. این روش علاوه بر کمک به انتخاب مشتری، سود شما را نیز افزایش می‌دهد.

کلام آخر

با توجه به توضیحات داده شده در حال حاضر، طراحی منوی شما باید تقریباً کامل شده باشد. در اینجا چند ایده نهایی برای اصول چیدمان منو رستوران وجود دارد که باید حتماً در منو قرار دهید.

  1. نمادهایی را برای انواع مختلف مواد، مانند مواد گیاهی، گیاه‌خواری، بدون گلوتن یا بدون قند ایجاد کنید تا به مشتریان کمک کنید اقلامی را پیدا کنند که با رژیم‌های غذایی جایگزین آن‌ها مطابقت دارد.
  2. هنگامی که چیدمان منو را انجام دادید و می‌خواهید آن را اسکن کنید یک نسخه دیجیتالی از منوی خود تهیه کنید که بتوانید در فضای آنلاین قرار دهید. همچنین بهتر است یک نسخه مخصوص موبایل نیز طراحی کنید. با گفتن این نکات پایانی امید است که بهترین طراحی منو را در رستوران و فست‌فود خود داشته باشید.
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟