انتخاب رنگ بسته بندی و تاثیر آن در بسته بندی

رنگ بسته‌بندی

یکی از موارد مهم در جذب مشتری رنگ بسته‌بندی و تأثیری که در ذهن و روح مشتریان می‌گذارد، است. این که همه رنگ‌ها روی افراد مختلف تأثیر مشابهی می‌گذارند، مورد تائید نیست؛ زیرا هریک از افراد با توجه به فرهنگی که در آن بزرگ شده‌اند، خانواده و نیز تجربه‌های شخصی که دارند، برداشت‌های مختلف و سلایق مشخصی دارند؛ بنابراین در روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر رنگ در بسته‌بندی به این موارد توجه زیادی می‌شود. رنگ‌ها از طرفی می‌توانند پیام تولیدکننده را به مشتریان رسانده و در نتیجه راحت‌تر بتوانند با مشتری ارتباط برقرار نمایند. در صورتی که در این زمینه موفق‌تر شوید، باید تمام نکات و موارد را درباره نقش رنگ در بسته‌بندی و چاپ را در نظر بگیرید. از این روش حتی می‌توانید برای تبلیغات و بازاریابی نیز کمک بگیرید.

تاثیر رنگ در بسته‌بندی

رنگ بسته‌بندی یکی از روش‌های بسیار مهمی است که بازاریابان در زمینه جذب مشتری مورد استفاده قرار می‌دهند. هر کدام از رنگ‌ها دارای روانشناسی مختلفی هستند و می‌توانند تأثیرات فوق‌العاده و مختلفی را در روح و روان افراد بگذارند. بازاریابان نیز به این مسئله واقف هستند و در حوزه تبلیغات و جذب مشتری به آن توجه ویژه‌ای دارند. حتی در مورد لوگوی شرکت مورد نظر نیز می‌توانید به این مسئله توجه نمایید. هر لوگو می‌تواند دارای یک رنگ خاص و یا ترکیبی از چند رنگ باشند و البته باید کنتراست رنگ‌ها نیز رعایت شود. رنگ‌ها باید متناسب با شرکت و فعالیت آن باشند؛ زیرا وسیله‌ای برای انتقال پیام‌ها به مخاطب هستند و برای مشتریانی که با روانشناسی رنگ‌ها آشنا هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

قبل از اینکه رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید، باید ابتدا بازار هدف را بشناسید و سپس با توجه به این جنسیت، سن، فرهنگ و … رنگ دلخواه را انتخاب کنید؛ همچنین لازم است در خصوص تأثیر هر رنگ بر افراد مختلف نیز آشنایی لازم را داشته باشید، در این صورت بسته‌بندی و طراحی موفق‌تری خواهید داشت. رنگ‌های اصلی در کنار رنگ‌های فرعی هر کدام پیام خاصی را برای مخاطب به همراه دارند. در زمینه ترکیب رنگ‌ها نیز می‌توان از رنگ‌های اصلی در کنار چند رنگ فرعی که هارمونی لازم را دارند، بهره گرفت؛ ولی توجه به سنخیت و تناسب رنگ بسیار مهم است. عدم توجه به این مسئله می‌تواند باعث از دست رفتن بازار فروش شود.

نقش رنگ در بسته‌بندی و چاپ

همان‌طور که توضیح دادیم همه رنگ‌ها دارای تأثیرات مختلفی روی افراد هستند؛ بنابراین باید به اثری که هر رنگ روی افراد در گروه‌های سنی مختلف و جنسیت‌ها می‌گذارد توجه زیادی نمود. به عنوان مثال: رنگ‌های شاد برای گروه سنی کودک و نوجوان بسیار مناسب هستند و برای بزرگسالان بهتر است از رنگ‌های پخته‌تری استفاده شود. اگر تمایل دارید می‌توانید از ترکیب رنگ‌های شاد و خنثی نیز استفاده نمایید. ولی تبحر و مهارت در این کار لازم است و نمی‌توان ریسک کرد؛ بنابراین شناخت رنگ‌ها و نیز اثر روانشناسی و در عین حال ترکیبات آن‌ها بسیار مهم و کلیدی است. ابتدا بهتر است در مورد انواع رنگ‌ها و تأثیرات آن‌ها مطالبی را بیان کنیم:

رنگ بسته‌بندی قرمز

قرمز یکی از نمادهای قدرت، سرعت و مقاومت در افراد است. زمانی که رنگ بسته‌بندی قرمز باشد، این تصور را در بین رقبا ایجاد می‌کند که برند شما قوی‌تر و بالاتر از سایر موارد مشابه است. قرمز می‌تواند باعث جذب مشتری و تحریک او برای انتخاب و خرید شود. این رنگ احساس شور و نشاط و انرژی را در افراد ایجاد کرده و توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند. از رنگ در بسته‌بندی محصولات لوکس و حرفه‌ای نیز استفاده می‌شود.

نارنجی

نارنجی نماد انرژی و سرزندگی است.رنگ نارنجی در بسته‌بندی‌ها برای بالا بردن اعتماد به نفس مشتریان بسیار تأثیرگذار است. ماجراجویی، خوش‌بینی، اشتیاق و برونگرایی از جمله احساسات مختلفی است که با انتخاب رنگ نارنجی به آن دست پیدا می‌کنید. البته می‌توانید این رنگ را با دیگر رنگ‌ها ترکیب نموده و از حالت یکنواختی خارج کنید.

سبز

رنگ سبز نماد تعادل، هماهنگی ذهنی، احساس آرامش و امنیت و …به شمار می‌رود. استفاده از این نماد باعث می‌شود تا مشتریانی که به صورت آگاهانه خرید می‌کنند، تمایل زیادی به آن داشته باشند. برای بسته‌بندی‌هایی که محصولاتی از جنس طبیعت دارند، رنگ سبز بسیار مناسب است. با انتخاب این رنگ، به مشتری احساس اطمینان از خرید را القا می‌کنید. البته رنگ سبز تیره بسیار حرفه‌ای‌تر بوده و انتخاب آن کمی سخت‌تر است؛ زیرا باید با دقت و توجه بیشتری انتخاب شود. همچنین می‌توان با رنگ سفید ترکیب‌های زیبایی را ایجاد کرد.

مشکی

یکی از رنگ‌های باکلاس و در عین حال مناسب برای افراد کمال گراف رنگ مشکی است.اگر در رنگ بسته‌بندی از مشکی استفاده شود، باعث می‌شود تا حس بالاتر بودن و انتخاب محصول با کیفیت به مشتری دست بدهد. این رنگ باعث می‌شود تا سطح انرژی در افراد بالاتر برود. معمولاً از این رنگ به عنوان نماد قدرت، نفوذ، ظرافت و در عین حال پر رمز و راز بودن استفاده می‌شود. امکان ترکیب این رنگ با انواع رنگ‌ها باعث می‌شود تا افراد تمایل بیشتری برای انتخاب آن داشته باشند.

سفید

رنگ سفید نماد تمیزی، سادگی و شفافیت است و در عین حال باعث می‌شود تا بین مشتری و تولیدکننده حس صمیمیت بیشتری ایجاد شود؛ بنابراین بازاریابان در انتخاب رنگ بسته‌بندی سفید تاکید زیادی دارند. حس پاکی، برابری، سادگی و در عین حال جذابیت باعث می‌شود تا مشتری از انتخاب خود مطمئن شده و حس امنیت به او دست بدهد.

آبی

آبی یکی از رنگ‌های بسیار خاص هست و برای ایجاد اعتماد و اطمینان بین افراد بسیار با ارزش است. این رنگ، به‌خصوص نوع تیره‌تر آن را برای بسته‌بندی‌هایی که حرفه‌ای‌تر هستند، پیشنهاد می‌شود. رنگ آبی روشن و سفید بسیار هارمونی زیبایی ایجاد می‌کنند؛ و به مشتریان حس اطمینان را تلقین می‌کنند. با استفاده از رنگ آبی در بسته‌بندی می‌توان اهمیت و جایگاه فرآورده‌های خود را بالاتر برده و مشتریان را در این انتخاب مطمئن‌تر نمایید. همان‌طور که گفتیم رنگ‌های تیره حرفه‌ای‌تر هستند و رنگ‌های روشن حالت لطیف‌تری دارند.

زرد

این رنگ نماد نوآوری، اصالت و ابتکار در افراد است. این رنگ نشان دهنده خلاقیت و نوآوری در محصولات است. این موضوع برای محصولاتی که جذابیت بالایی ندارند، بسیار رنگ مناسب برای بسته‌بندی به شمار می‌رود؛ زیرا نظر مشتریان را جلب کرده و حس اطمینان به انتخاب را در آن‌ها فعال می‌کند. این رنگ به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان بسیار محبوبیت دارد.

خاکستری

رنگ خاکستری یکی از رنگ‌های شیک، جذاب و مناسب برای طیف‌های مختلف است. البته به معنی بی‌علاقگی و بی‌طرفی نیز می‌باشد. در انتخاب خاکستری به عنوان رنگ بسته‌بندی باید احتیاط بیشتری کرده و در کنار رنگ‌های ترکیبی از آن استفاده نمود. این رنگ به صورت ترکیبی با سایر رنگ‌ها زیبایی و جذابیت زیادی دارد.

ترکیبات رنگ‌ها

ترکیب رنگ یکی از مؤثرترین و در عین حال سخت‌ترین کارهایی است که باید انجام داد. اینکه چه رنگ‌هایی در ترکیبات استفاده شوند تا تأثیر مثبتی در بسته‌بندی و جذب مخاطب داشته باشند، بسیار مهم است. از طرفی شناخت کامل رنگ‌ها و ایجاد هارمونی لازم نیز اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت به راحتی می‌توان رنگ‌ها را در کنار هم قرار داد، بلکه باید آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشید.

کلام آخر

نقش رنگ در بسته‌بندی و چاپ بسایر پررنگ است. انتخاب رنگ بسته‌بندی یکی از قسمت‌های مهم و تأثیرگذار در فرایند پک کردن محصولات است. امروزه بیشتر به این موضوع پرداخته می‌شود و نمی‌توان هر رنگی را در بسته‌بندی به‌کار برد؛ زیرا تأثیر روی جذب مخاطب داشته و در بازار داغ رقابت ممکن است به ضرر تولیدکننده تمام شود. هر رنگ تأثیر خاص خود را روی مشتری می‌گذارد، حتی ممکن است تمامی رنگ‌ها نتوانند اثر مشابهی روی افراد بگذارند؛ بنابراین آشنایی با تاثیر رنگ در بسته‌بندی و نیز انتخاب رنگ مناسب نیاز به علم و آگاهی زیادی دارد. لازم است رنگ متناسب با سن، جنسیت، فرهنگ هر منطقه و … انتخاب شود تا اثر معکوسی به جا نگذارد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟