از چه متریالی برای بسته بندی استفاده کنیم؟ انواع جنس بسته بندی

انواع جنس بسته بندی

موضوع مهمی که در مورد بسته بندی و ارائه محصولات به بازار اهمیت دارد، انتخاب بهترین جنس برای بسته بندی است. متریال و مواد مختلفی برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید با توجه به نوع محصول یکی از انواع متریال بسته بندی موجود در بازار را برای محصولات انتخاب کرد. از جمله متریال‌هایی که برای ارائه محصولات و کلاهای مختلف استفاده می‌شود کاغذ و مقوا، شیشه و یا فلز است. اگر کیفیت و ترکیب نشدن محصول با جعبه‌ای که در آن قرار گرفته مد نظر شما است در میان انواع جنس بسته بندی بهتر است به سراغ متریال‌های شیشه‌ای بروید. استفاده از پلاستیک نیز به دلیل انعطافش رواج زیادی پیدا کرده است. مبحثی که در این متن وجود دارد و در مورد آن صحبت می‌کنیم متریال‌هایی است که امروزه به وفور برای عرضه مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع متریال در بسته بندی

موادی که در گذشته برای پیچیدن و جعبه کردن محصولات مورد استفاده قرار می‌گرفت، زیاد نبود و معمولاً از کاغذ و یا مقوا استفاده می‌شد؛ اما امروزه مواد مختلفی برای آن که محصولات را در آن قرار دهند و ارائه کنند وجود دارد. از جمله مهم‌ترین و بهترین انواع متریال بسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاغذ:

یکی از معمول‌ترین متریال‌هایی که برای پیچیدن و عرضه محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد کاغذ است.

  • مقوای بافت دار:

یکی از انواع مقواها مقوای بافت دار است. مقوایی که از جنس کتان، فابریانو، سوزنی و تیزیانو هستند در این گروه قرار دارند. معمولاً برای محصولاتی که نیاز است به گونه‌ای کاملاً متفاوت ارائه شوند، استفاده از انواع مقوا می‌تواند بسیار راهگشا و مفید باشد. برای محصولات فانتزی، جواهرات ارزان و یا جعبه‌هایی برای کادو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • مقوای پشت طوسی:

این مقوا از نظر کیفی در درجه دوم قرار دارد. در پیچیدن و بستن محصولاتی مانند مواد شوینده و مواد بهداشتی از این متریال استفاده می‌شود. جاهایی که کیفیت بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد معمولاً به سراغ این نوع مقوا نمی‌روند.

  • مقوای گلاسه:

مقوای گلاسه از دیگر انواع مقواها در حوزه بسته بندی است. این مقوا یکی از مقاوم‌ترین انواع متریال به شمار می‌رود و به دلیل سطح صافی که دارد عملیات چاپ بر روی آن با کیفیت زیادی انجام می‌شود. این مقوا با توجه به نوع سفارش براق یا مات شده و در اندازه‌هایی که مورد نظر می‌باشد برش می‌خورند و درنهایت نیز به صورت رول ارائه می‌شوند.

انتخاب بهترین جنس برای بسته بندی

بسته بندی مناسب و انتخاب آن چیزی بیش از فقط یک جعبه برای نگه داشتن محصول است. در واقع این بسته بندی است که به راحتی می‌تواند موقعیت برند و محصول شما را در بازار تعیین کند. بسته بندی محصول شما می‌تواند همان تفاوتی باشد که مشتریان بالقوه بر اساس آن محصولتان را از داخل قفسه برمی‌دارند و در نهایت خریداری می‌کنند. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد که مشتریان در طول خرید خود به طور متوسط فقط هفت لغت را می‌خوانند. این به آن معنا است که بسته بندی واقعاً تأثیر و اهمیت عمده‌ای در افزایش یا کاهش میزان فروش یک کالای خاص دارد. بسته بندی باید به تنهایی عهده‌دار روایت داستان یک کالا باشد؛ بدون آن که کلمه‌ای در این میان رد و بدل شود.

شما با انتخاب بهترین جنس بسته بندی مخصوصاً استفاده از متریال قابل بازیافت کاری می‌کنید که نام و برند محصولتان بیشتر بر سر زبان‌ها بی افتد و باعث افزایش فروش آن می‌شوید.

تأثیر متریال مورد استفاده بر فروش محصول

در این بخش به تأثیر متریال‌های استفاده شده در بسته بندی که شامل موارد زیر می‌شود خواهیم پرداخت:

  • تأثیر بسته بندی مقوایی بر فروش:

مقوا و کاغذ انعطاف‌پذیری بالایی داشته و بدون محدودیت حجمی می‌توان برای پکیج کردن انواع محصول از آن استفاده کرد. به دلیل داشتن قابلیت چاپ می‌توان نوشته‌ها و اطلاعات مختلفی را بر روی بسته درج کرد. این روش می‌تواند یک روش منحصر به فرد برای متمایز کردن محصول از دیگر محصولات باشد. این گروه از جمله دوستان محیط‌زیست محسوب شده و به راحتی در طبیعت تجزیه می‌شوند.

  • تأثیر بسته بندی شیشه‌ای بر فروش:

انواع شیشه برای ارائه محصول وجود دارد که از جمله می‌توان به شیشه مات، برجسته و نگی اشاره کرد. شیشه نیز در نوع خود انعطاف‌پذیری بالایی داشته و می‌توان شکل‌های متفاوت را به کمک آن ایجاد کرد. هر چه در تولید بسته بندی‌های شیشه‌ای خلاقیت بیشتری به کار برده شود، بدون شک میزان فروش هم افزایش می‌یابد.

  • تأثیر بسته بندی با فلز بر فروش:

مقاومت و پایداری این ماده بالا است و در مقایسه با شیشه قیمت پایین‌تری دارد و همین دو عامل بسیار مهم باعث شده که برخی از برندهای معروف در دنیا از فلز برای ارائه برخی محصولات تک نفره خود استفاده کنند؛ این در حالی است که برای نوشیدنی‌های خانوادگی پلاستیک ماده مناسبی برای عرضه به شمار می‌رود.

  • تاثیر پلاستیک بر فروش:

امروزه اگر در فروشگاه‌هایی که به ارائه محصولات مختلف می‌پردازند بروید، بسته‌هایی است که با این متریال پیچیده شده‌اند. این نوع متریال قیمت پایینی دارد و سبک است در اغلب کارخانه‌ها رواج زیادی دارد.

کلام آخر

تفاوت در بسته بندی تنها در انواع متریال بسته بندی آن‌ها خلاصه نمی‌شود. بسته بندی شما معرف محصولات ارائه‌دهنده شما است. شما با انتخاب بهترین جنس برای بسته بندی خود می‌توانید احساس خوبی را به مشتری منتقل کنید. با پیشرفت مواد و فناوری‌های جدید در بسته بندی شما قادر خواهید بود که از بین انواع جنس بسته بندی گزینه‌های جدیدتر، سازگار با محیط‌زیست و جذاب‌تری را برای بسته بندی محصولات خود انتخاب کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟