انواع منو رستوران فست فود و کافی شاپ

انواع منو رستوران و فست فود و کافی‌شاپ

اصول طراحی منو می‌تواند نگران‌کننده باشد و کمی سخت به نظر برسد. در صنعت رستوران‌داری، فست فود و کافی‌شاپ داشتن انواع منوی خوب که با دقت تمام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی‌شده است ضروری است؛ کارایی اصلی منوی شما فروش بیشتر را به کسب و کار شما ببخشد و در نتیجه باعث جذب مشتری و سودهی بیشتر می‌شود، مطالعات در این زمینه نشان داده است که یک منوی خوب با طراحی زیبا و جذاب می‌تواند سود شما را 10 تا 15 درصد افزایش دهد. با انجام دادن چند مرحله ساده می‌شود به این موفقیت دست پیدا کرد. اگر شما صاحب رستوران و فست فود هستید، از تأثیر اصول چیدمان منوی رستوران و فست فود خود چه به صورت کاغذی یا منوی دیجیتالی بر فروش و ایجاد حس خوب و ماندگاری مشتری آگاه هستید.

منوی رستوران در واقع یک جور ویترین رستوران است. منو اگر جذاب چیده شود مشتری با یک حس خوب و ارتباط گرفتن با محیط غذایش را انتخاب می‌کند و اولین قدم را برای تبدیل شدن به مشتری همیشگی شما بر می‌دارد؛ یک منوی مناسب برای راه‌اندازی رستوران، فست فود یا کافی‌شاپ می‌تواند تجربه لذت خوب خوردن را برای مشتری افزایش دهد و به مشتریان کمک کند تا انتخاب‌های بهتری داشته باشند و میل آن‌ها را تحریک کند. مسلماً وقتی منویی را برای کسب و کار خود چه در، رستوران، فست فود و یا کافی‌شاپ انتخاب می‌کنید می‌خواهید لیستی از غذاهایی تهیه کنید که نه تنها خوشمزه و مقرون به صرفه هستند بلکه نسبت به رقبای شما چشمگیر و متفاوت‌تر هم باشند. در نظر داشته باشید منو چیزی فراتر از لیست غذاهای یک رستوران است.

انواع منو رستوران فست فود و کافی‌شاپ

مدیر رستوران باید سعی کند با ارائه بهترین منو به سوددهی بالا برسد. انواع لیست غذا به شرح زیر است:

  1. منوی وعده غذایی: این نوع منو بر یک وعده غذایی خاص تمرکز دارد. مانند منوی شام، منوی ناهار، منوی میان وعده
  2. منوی چرخشی: این نوع منو بر اساس یک الگوی از پیش تعیین شده و تکراری است. برای مثال ممکن است شما تصمیم بگیرید که یک لیست خاص از محصولات فوق‌العاده در هر روز تنظیم کنید. هر دوشنبه اسپاگتی و هر پنج شنبه غذای سنتی، به همین ترتیب اگر شما رستورانی کنار نهاد یا موسسه یا ورزشگاه دارید، برای این که منو یکنواخت نداشته باشید از منوی چرخشی استفاده کنید.
  3. منوی نوشیدنی: اگر در رستوران شما فضای مناسب و مهارت کافی برای درست کردن انواع نوشیدنی‌های سرد، گرم و اشتهاآور وجود دارد داشتن منوی نوشیدنی جداگانه ایده خوبی است.
  4. منوی دسر: سرو انواع دسر و شیرینی، این منو همچنین پیشنهاد و فرصت خوبی برای فروش بیشتر است. به شرط آن که میزبان هم مهارت فروش داشته باشد و هم با مواد استفاده شده در دسرها آشنا باشد.
  5. منوی آلاکارت (غذای تک پرسی): معنی آلاکارت یعنی سفارش غذای تک پرسی با قیمت جداگانه و مشخص از روی منو توسط مشتری، این منو برای هر آیتم یک قیمت جداگانه دارد و مشتری برای هر غذای سفارش داده شده جداگانه مبلغ پرداخت می‌کند.
  6. منوی با قیمت ثابت: این منو بر اساس یک وعده غذا با مخلفات با یک قیمت است برعکس منوی آلاکارت است.
  7. منوی ارزان: این منو قیمت پایین دارد و محدود هستند و در زمانی که فروش کمتر است کاربرد دارند.

 

منوی مناسب برای راه‌اندازی فست فود

ما با توجه به مطالعات و تحقیقات میدانی انجام شده در کشور و نسبت به سلیقه موجود در منطقه‌ای که فست فود در حال راه‌اندازی است و سپس نسبت به سطح و توان مالی و توان خرید در منطقه نسبت به انواع منوی مورد نیاز اقدام می‌نماییم؛ طراحی انواع منوها به شکلی حرفه‌ای انجام خواهد شد تا بتوان با قیمت تمام شده پایین و مواد اولیه کمتر منو را تهیه نمود. داشتن یک منوی مناسب و جذاب برای راه‌اندازی فست فود می‌تواند تجربه‌ی خوب خوردن غذا را در مشتریان افزایش دهد. با در نظر گرفتن اصول چیدمان منو به مشتریان کمک می‌کنید تا انتخاب خوبی داشته باشند. همچنین میل آن‌ها را نسبت به غذاهای خود تحریک خواهید کرد.

زمانی که لیستی از انواع منو تهیه می‌کنید شما نه تنها به فکر این هستید که در منوی خود از غذاهای خوشمزه با قیمت مناسب استفاده کنید بلکه در این فکر هم هستید که این غذاها نسبت به رقبای شما هم متفاوت و هم چشمگیر باشند. منوی خوب با طراحی دقیق چیزی فراتر از یک لیست غذا است. منویی که در نهایت دقت طراحی شده باشد می‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی از آن استفاده شود. با در نظر گرفتن اصول طراحی منو می‌توان گفت که منوی شما جزئی از هویت رستوران و محرکی برای افزایش مشتری و سود رستوران شما است؛ یک نکته مهم در خصوص طراحی منوی غذای فست فود توجه به رنگ‌ها و طرح‌ها و نحوه چیدمان بخش‌های مختلف منو می‌باشد که با رعایت کردن آن مهر تاییدی بر آگاهی و حرفه‌ای بودن خود در این زمینه زده‌اید.

نحوه چیدمان منو در طراحی منوی رستوران

وقتی مشتریان به منوی شما نگاه می‌کنند چشمشان به مکان‌های خاصی در آن جلب می‌شود. بنابراین این قسمت جایی است که باید محبوب‌ترین آیتم‌ها و اقلام‌های خود را با بیشترین حاشیه سود مانند غذاهای ویژه و پیش غذاها در آن قرار دهید. مهندسان منو و روانشناسان سه نقطه در منو را که مشتریان در ابتدا نگاه می‌کنند مثلث طلایی می‌نامند.

مثلث طلایی: اصطلاحی که از آن برای اشاره به نقاطی که مشتریان اول به آن توجه می‌کنند، اشاره می‌کند. سه نقطه در این مثلث وجود دارد.

  1. وسط: اکثر مشتریان ابتدا به وسط منوی شما نگاه می‌کنند. این قسمت مکان عالی برای قرار دادن غذاهای ویژه و محدود است.
  2. بالا سمت راست: دومین جایی که چشمان شما بیشتر به آن نگاه می‌کنند گوشه سمت راست بالای صفحه است. این قسمت جایی است که بسیاری از رستوران‌داران غذاهای اصلی را قرار می‌دهند.
  3. بالا سمت چپ: بعد از گوشه سمت راست بالا، اکثر مشتریان تمایل دارند به گوشه سمت چپ بالا نگاه کنند. این قسمت مکان مناسبی برای پیش غذا است و می‌تواند سود شما را افزایش دهد. هنگامی که تصمیم گرفتید کدام بخش‌ها را می‌خواهید در مثلث طلایی قرار دهید. می‌توانید نحوه چیدمان بقیه آیتم‌های منو را بیابید.

کلام آخر

یکی از اشتباهاتی که برخی رستوران‌داران در اصول طراحی منو انجام می‌دهند این است که در نشان دادن قیمت غذا از فونت درشت استفاده کرده یا این که از رنگ‌هایی که حساسیت به بار می‌آورند استفاده می‌کنند. دقت کنید در عین حال که مشتری علاقه دارد قیمت غذایی که انتخاب کرده را بداند، شما نیز نباید زیاد بر روی قیمت تاکید کنید. ما سعی کردیم در این جا به اهمیت طراحی یک منوی منحصر به فرد و اختصاصی برای رستوران و فست فود و کافی‌شاپ بپردازیم. همچنین از انواع منو و اصول چیدمان منو نکات لازم را برای حرفه‌ای و خاص بودن منوی شما بازگو کردیم. با دانستن این مطالب شما می‌توانید بهترین ایده‌ها را برای طراحی منوی رستوران و فست فود خود داشته باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟