انواع جعبه و کارتن های مقوایی و کاربرد آن‌ها

انواع کارتون مقوایی

طیف وسیع کارتن‌های مقوایی بر اساس شکل ظاهری و جنس مقوای استفاده شده در تولید، به انواع مختلفی تقسیم شده و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. کارتن مقوایی بر اساس نوع مقوای به کار رفته در تولید به کارتن سینگل، کارتن سینگل دوجداره و کارتن دوجداره تقسیم می شوند. کارتن سینگل ارزان قیمت‌ترین نوع مقوا است اما تحمل بار با وزن بالا را ندارد. کارتن دوجداره اما بیشترین تنوع را به خود اختصاص داده است و از قوی‌ترین انواع کارتن به شمار می آید که حتی می توان آن را جایگزین جعبه‌های چوبی نمود. در این مقاله به انواع جعبه مقوایی و تفاوت آن با انواع کارتن مقوایی پرداختیم.

انواع کارتن مقوایی بر اساس شکل ظاهری

کارتن مقوایی یک مکعب مقوایی است که در اشکال مختلف تولید می شود. نحوه ساخت آن با توجه به محصولی و باری که در آن قرار می گیرد تعیین می شود. طبیعی است که کارتن میوه با کارتنی که در صنایع استفاده می شود از نظر ظاهری و نحوه بسته شدن متفاوت خواهد بود. از مهم ترین انواع کارتن مقوایی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

انواع مقوای کارتنی

کارتن های قفسه ای شکل

از کارتن مقوایی قفسه ای شکل برای نگهداری محصولات در قفسه فروشگاه ها استفاده می شود. این محصول درب کوتاهی دارد و قابلیت چاپ مقوای استفاده شده در آن بالا است؛ به همین منظور زیبایی محصولات را به خوبی نمایش می دهد. از دیگر مزایای استفاده از این محصول قابلیت نگهداری و ایمنی بالای آن است. ابعاد و مقوای استفاده شده در تولید این جعبه بسته به نیاز شما قابل تغییر خواهد بود.

جعبه های قفسه ای شکل

کارتن مقوایی و درپوش مجزا

کارتن مقوایی نسبت به جعبه های مقوایی مقاومت کمتری در برابر فشار و ضربه داشته؛ اما نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به جعبه های آرشیو بندی و قفسه ای دارند. این محصولات به عنوان کارتن میوه و کارتن خرما بیشترین استفاده را در صنعت بسته بندی مواد غذایی دارد. کارتن مقوایی با درپوش مجزا قابلیت چاپ مناسبی دارد و بسته به نوع محصول در اشکال و ابعاد مختلف تولید می شود. هزینه ساخت و خرید این محصولات از جعبه ها کمتر است.

کارتون مقوایی درپوش مجزا

کارتن مقوایی پاکتی شکل

کارتن های پاکتی شکل بیشتری نوع کارتن مقوایی مورد استفاده در تمامی صنایع است. ایمنی بیشتر محصول و ابعاد متنوع آن استفاده از کارتن پاکتی را در صنایع مقرون به صرفه می دارد. زمانی که محصول مورد نظر خود را کارتن مقوایی پاکتی قرار دادید آن را به کمک چسب، منگنه و … محکم خواهید کرد. همین امر ایمنی این محصول را افزایش می دهد. تفاوتی ندارد که شکل محصول مورد نظر شما و اندازه آن به چه شکلی باشد به راحتی می توانید کارتن جعبه ای مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید.

مقوای پاکتی شکل

کارتن مقوایی پنج پانلی

اگر محصول مورد نظر شما بلند و باریک است، بهترین گزینه جهت بسته بندی آن جعبه مقوایی پنج پانلی است. این محصول که به صورت تا نشده به فروش می رسد و در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می شود. بسته به میزان محافظت محصول و وزن آن می توان از انواع مقوای تک جداره و یا دوجداره برای تولید آن بهره گرفت. اغلب مقواهای استفاده شده در تولید این محصول قابلیت چاپ تک رنگ و دو رنگ دارند.

جعبه مقوایی پنج پانلی

کارتن مقوایی آورلپ

سطح فوقانی این مدل جعبه مقوایی روی هم قرار می گیرید و استحکام مناسبی برای بار و محصول بسته بندی شده ایجاد می کند. کارتن خرما و کارتن مواد غذایی اغلب از این مدل بسته بندی استفاده می شود. بسته به وزن بار و میزان محافظتی که نیاز است اعمال شود، می توان کارتن اورلپ را از مقواهای موج دار و شیاردار سفارش داد. در صورت تمایل می توانید از انواع چاپ تک رنگ و دو رنگ را روی این کارتن اعمال نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چاپ جعبه های مقوایی و انواع آن روی آن کلیک کنید.

 

کارتن بسته بندی

یکی از پرکاربردترین انواع کارتن، کارتن بسته بندی است که در ابعاد و اشکال مختلف قابل تولید دارد. بسته به میزان محافظت محصول مقوای استفاده شده در آن می توان دوجداره، سینگل دوجداره و سینگل سفارش داد.

کارتن بسته بندی

کارتن های مقوایی با قفل سرخود

این مدل جعبه ها و کارتن ها تنوع بسیار زیادی دارند.

کارتن مقوایی قفل سرخورد اصولا تا نشده به مشتریان عرضه می شود تا در فضای کمتری را اشغال نماید. بعد از سرهم کردن این کارتن می توانید محصول و کالای خود را در آن قرار داده و بد از قرار دادن درب جعبه حفاظت مناسبی از آن انجام گیرد.

کارتن خرما نیز نمونه‌ی دیگری از جعبه های قفل سر خود است. مقوای استفاده شده در این محصول نیز بسته به تقاضای مشتری در ابعاد و انواع مختلف قابل سفارش است.

انواع جعبه مقوایی

صنایع کارتن‌سازی و جعبه سازی به هیچ وجه از یک‌دیگر جدا نیستند! جعبه به دو صورت کارتنی و مقوایی تولید می‌شود اما کارتن فقط تشکیل شده از ورق کارتنی لایه های متفاوتی است.

جعبه های آرشیو بندی و بایگانی

اگر محصولات شما قرار است برای مدت طولانی در قفسه فروشگاه نگهداری شود و یا مسیر طولانی را برای رسیدن به مقصد طی کند، بهترین انتخاب شما استفاده از جعبه قفسه ای شکل باشد. تنها تفاوت این مدل با جعبه قفسه ای در میزان بلندی درب کارتن است. همه ما کارتن میوه موز را دیده ایم، جعبه های آرشیو بندی شکل نیز دقیقا به همین شکل طراحی می شوند و مقوای استفاده شده در آن قابلیت چاپ بالایی دارند. در تولید این محصول بسته به باری که قرار است در آن قرار داده شود می توان از انواع مختلف مقوا استفاده کرد. از این مدل برای نگهداری اسناد و مدارک نیز استفاده می شود.

جعبه های آرشیوبندی

والت بسته بندی

در صورتی که کالای شما ارتفاع کمی دارد و نسبتا پهن است بهترین پوشش والت بسته بندی است. والت بسته بندی اصولا تا نشده عرضه می شود و محدودیتی در ابعاد و نوع مقوا آن وجود ندارد. از آنجایی که این مدل هیچ گونه بست یا قفلی ندارد، برای اتصال وجه های بسته بندی باید از انواع چسب یا منگنه کمک گرفته شود.

 

شاید این را هم دوست داشته باشید: انواع پاکت برای بسته بندی مواد غذایی

کلام آخر

همانطور که گفتیم صنایع کارتن‌سازی و جعبه سازی به هیچ وجه از یک‌دیگر جدا نیستند و تفاوت چندانی با یک‌دیگر ندارند. ما در این مقاله در مورد انواع جعبه مقوایی و انواع کارتن مقوایی صحبت کردیم و به ویژگی‌های هریک پرداختیم. کاربرد جعبه مقوایی در بسته بندی بیش از ۹۰ درصد وسیله‌های مختلف است.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟