بسته بندی چیست؟ انواع بسته بندی و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

بسته‌بندی چیست

بسته بندی چیست؟ هدف از بسته بندی حفاظت از محصول و تبلیغ کسب و کار است. به طور کلی بسته بندی به عنوان پوشش محصول مطرح می‌شود که می‌تواند باعث حفظ ویژگی‌های محصول شده و مزایای دیگر را نیز به همراه داشته باشد. امروزه این فرایند از حالت سادگی درآمده و به عنوان یک عملیات پویا، خلاقانه، علمی و هنری مطرح می‌شود که در عین حال دارای کارکردهای متفاوتی نیز است؛ از جمله نگهداری و محافظت از محصول، حمل و نقل، اطلاع‌رسانی و وسیله‌ای برای بازاریابی از دیگر کاربردهای بسته بندی موفق به شمار می‌روند. ایجاد جاذبه بصری می‌تواند در جذب مشتری، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و در عین حال به عنوان ابزاری برای تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد. هرچه طراحی خلاقانه‌تر باشد، از رنگ‌های مناسب استفاده شود و در عین حال بتواند بهطور کامل از محصول محافظت نماید می‌توان گفت بسته بندی به شکل درستی انجام شده است.

شاید دوست داشته باشید: 0 تا 100 مراحل بسته بندی

بسته بندی نقش بسیار مهمی دارد و یکی از ضروریات محصول به‌شمار می‌رود. این که بسته بندی چیست و نقش آن در بالا بردن میزان فروش چگونه است؟ موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله مواردی که می‌توان به نقش این فرایند پرداخت عبارت‌اند از:

نقش بسته بندی در ایمنی محصولات

بسته بندی در ایمن‌سازی محصولات و بالا بردن امنیت آن در فرایند حمل و نقل و جابه‌جایی نقش بارزی دارد. با بسته بندی مناسب می‌توان از فساد و آلودگی محصولات به‌خصوص مواد غذایی کاست و کیفیت آن را حفظ نمود. در مورد سایر محصولات که احتمال شکنندگی در آن‌ها بالا است، با بسته بندی مناسب می‌توان از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کرد. برخی از محصولات ممکن است در اثر آسیب ناشی از فشار و ضربه کیفیت خود را از دست داده و بلااستفاده شوند که باید در این موارد دقت بیشتری در بسته بندی به خرج داد.

نقش بسته بندی در توسعه صادرات

با توجه به رقابت زیادی که در بازارهای بین‌المللی وجود دارد، بسته بندی موفق می‌تواند یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پیشی گرفتن از رقبا باشد. با ابداع طرح‌های خلاقانه و منحصر به فرد می‌توان توجه بازار جهانی را به خود معطوف نموده و میزان فروش را بالا برد. ولی باید در این زمینه کارشناسان هر مجموعه با این موضوع که بسته بندی چیست و نقش پررنگ آن در بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات آشنایی کامل داشته باشند.

می‌توانید مقاله 20 ایده طراحی بسته بندی خلاقانه را برای ابداع بسته بندی خلاق مطالعه کنید.

نقش بسته بندی در بازاریابی

همانطور که در مقاله اهمیت بسته بندی در رشد کسب و کار، مطالعه کردید، یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد نقش بسته بندی می‌توان نام برد، تاثیری است که در بازاریابی و تبلغیات محصول دارد. با انجام بسته بندی موفق می‌توان به اهداف زیر دست پیدا کرد:

ارائه اطلاعات کامل به مشتریان

با درج اطلاعات کلی محصول بر روی بسته بندی می‌توان به مشتری در معرفی محصولات کمک زیادی نمود. بسیاری از دستورالعمل‌ها و یا ترکیباتی که در داخل آن به‌ کار رفته، تاریخ تولید و انقضاء و … از جمله مواردی است که در بازاریابی مفید بوده و توجه مشتری را به خود جلب می‌کند.

فروش بیشتر با ارائه طراحی‌های جدید

با انجام طرح‌های خلاقانه و پیاده کردن این طراحی‌ها، می‌توان به نوعی به بازاریابی کمک کرده و به عنوان فروشنده عمل کرد. طراحی باید به گونه‌ای باشد که مشتری بتواند تمایزی بین محصولات مشابه و رقبای آن‌ها احساس کرده و نظر مشتری جلب شود. در صورتی که کیفیت بسته بندی نیز مناسب بوده و بتواند از محصول به طرز صحیح محافظت نماید، می‌توان گفت بسته بندی موفق عمل کرده و باعث بالا رفتن فروش می‌شود.

نقش بسته بندی در برندسازی

برندینگ یا تجاری‌سازی یکی از نقش‌هایی است که بسته بندی موفق می‌تواند به خوبی از پس آن برآید. برند سازی برخی از محصولات باعث بالا رفتن فروش و درنتیجه شناخته شدن محصول می‌شود. می‌توان بر روی بسته بندی، آرم یا لوگوی خاص تولیدکننده را حک کرد تا از نظر بصری برای مشتریان شناخته شود. برای این کار می‌توان حتی از جملات کوتاه و یا اشکال هندسی خاصی استفاده کرد. البته این فرایند ساده نبوده و هرچه ابتکار و نبوغ بیشتری در آن بکار رود، موفق‌تر خواهد بود. ممکن است این مدت فرایند نیز زمان‌بر باشد، ولی ارزش این سرمایه‌گذاری را خواهد داشت.

دلایل استفاده از بسته بندی

در حال حاضر بسته بندی نه تنها به عنوان یک وسیله برای محافظت و حمل و نقل کالا به شمار می‌رود، بلکه می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای افزایش فروش و در مواقعی برندینگ نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد. دلایل استفاده از بسته بندی بسیار زیاد است و در این قسمت به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بالا بردن آمار فروش از طریق بسته بندی خلاقانه

هرچه بسته بندی هنری‌تر بوده و در آن از خلاقیت‌ها و نبوغ بیشتری استفاده شده باشد، میزان فروش بالاتر می‌رود. زیرا می‌تواند محصول شما را به صورت کاملاً متمایز از رقبا معرفی نموده و در نتیجه جذب مشتری به صورت مناسب انجام می‌شود. زیرا محصول شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته و بنابراین آمار فروش بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی ممکن است حتی مشتری حاضر باشد به دلیل این بسته بندی مبلغ بالاتری را نیز برای خرید محصول پرداخت نماید؛ در نهایت در پاسخ به این سؤال که بسته بندی چیست و چرا باید توجه زیادی به آن شود باید گفت، برای رسیدن به فروش بیشتر و بالا بردن قدرت محصول تولید شده برای عرضه یکی از مهم‌ترین کلیدها، بسته بندی موفق است.

برندینگ محصول

با کمک بسته بندی می‌تواند کالای خود را برند سازی نموده و آن را به صورت مشخص به افراد شناساند. در این صورت هر فرد با دیدن بسته بندی خاص محصول، به آن اعتماد کرده و در ذهن مشتری حک می‌شود. در نهایت آمار فروش بالاتر می‌رود و می‌توانید شانس بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشید. حتی می‌توانید بر روی بسته بندی از جملات کوتاه نیز که مختص شرکت یا برند می‌باشد، استفاده نمایید. یا می‌توانید از اشکال مختلف نیز کمک بگیرید و در نهایت نام و برند خود را در ذهن مخاطب به صورت کامل نقش ببندید.

ایجاد مشتری‌های ثابت

با بسته بندی صحیح و مناسب می‌توانید مشتریان وفاداری برای محصولات خود داشته باشید. زیرا مشتری قبل از اینکه به کمیت یا کیفیت محصول توجه نماید، ابتدا بسته بندی کالا را مشاهده می‌کند؛ در نتیجه به عنوان اولین وسیله ارتباطی با مخاطب مطرح شده و یک فروشنده خاموش به شمار می‌رود. هرچه بسته بندی با ایده‌های جدید و به روز انجام شده باشد، می‌تواند در میزان اعتماد و خرید مشتری تأثیر زیادی بگذارد.

انواع بسته بندی محصولات

بسته بندی دارای انواع مختلفی است و هر کدام نیز تقسیم‌بندی‌های خود را دارد. ما در مقاله‌ی انواع روش بسته‌بندی محصولات به تقسیم انواع بسته‌بندی و پوشش داخلی بسته‌ها پرداخته‌ایم.

بهتر است برای این که بهترین انتخاب را داشته باشید، ابتدا با انواع بسته‌بندی آشنا شوید و در ادامه به بررسی این که چگونه می‌توان بسته‌بندی کم هزینه اما با کیفیت داشت بپردازیم.

انواع بسته بندی از نظر نوع کاربرد

این نوع بسته بندی بر اساس این که در چه مرحله‌ای از این عملیات هستید، مورد نظر قرار می‌گیرند. انواع مختلف آن عبارت‌اند از:

بسته بندی اولیه

در این مرحله به صورت کامل، بسته بندی و محصول با هم در ارتباط هستند. معمولاً این بسته بندی حجم کوچکی دارد و نسبت به انواع دیگر فضای کمتری اشغال می‌کند.

بسته بندی ثانویه

در این مرحله می‌توانید بسته بندی اولیه را در داخل این نمونه قرار دهید؛ مانند: جعبه‌های محصول که چند بسته بندی اولیه یا یک مدل از آن در داخل بسته بندی ثانویه قرار می‌گیرند.

بسته بندی سوم

در این مرحله ممکن است نیاز باشد تا چند بسته بندی ثانویه در کنار هم قرار بگیرند. در این صورت جابجایی و حمل و نقل آن‌ها راحت می‌شود و می‌توانید سرعت عمل را بالا ببرید. مانند جعبه‌های مادر که چند بسته بندی در کنار یا روی هم قرار می‌گیرند. ممکن است ابتدا مواد و محصولات در بسته بندی اولیه قرار گیرند، سپس در داخل پاکت یا جعبه محصول و در نهایت نیز چند جعبه در کنار هم قرار داده شوند. در این صورت می‌توانید به جای حمل جعبه‌های متعدد، از یک کارتون مادر استفاده نمایید. بدیهی است این کارتون‌ها بالاترین حجم را نسبت به بقیه دارند.

اگر محصولات غذایی دارید، برای اطلاعات بیشتر در مورد پک کردن آن می‌توانید مقاله انواع بسته بندی مواد غذایی را مطالعه نمایید.

انواع بسته بندی از نظر جنس

اینکه بسته بندی چیست و انواع آن از نظر جنس کدم‌اند، در این قسمت مورد بررسی قرار می‌گیرند:

بسته بندی انعطاف‌پذیر

این نوع بسته‌بندی‌ها بیشتر برای مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع بسته‌بندی‌ها حالت منعطفی داشته و باید از نظر بهداشتی نیز مورد توجه قرار گیرند.

بسته بندی‌های سخت

این نوع بسته بندی‌ها ایمن‌تر هستند و مراقبت زیادی از محصول می‌نمایند. معمولاً برای بیشتر محصولات از این جنس استفاده می‌شود، زیرا هم امنیت بیشتری دارند و هم جابجایی و نقل و انتقال آن‌ها راحت‌تر است. متریال مورد استفاده در این بسته بندی شامل چوب، شیشه، پلاستیک، آهن، آلومینیوم و … است که در این قسمت از مقاله به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم:

جعبه نئوپان

نئوپان از نوعی مقوا ساخته شده که از فشرده شدن بالای کاغذ به دست می‌آید. از نظر هزینه می‌توان گفت مقرون به صرفه‌تر بوده و به راحتی قابل برش دادن، تا کردن و نیز شکل دادن هستند. این جعبه‌ها کاربرد زیادی برای بسته بندی داشته و در صنایع مختلف مانند آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی، نوشیدنی، دارو، لوازم الکترونیکی و … کاربرد دارد.

جعبه مقوایی

یکی از انواع مواد مورد استفاده برای بسته بندی لوازم آرایشی، دارو، مواد غذایی و … جعبه مقوایی است. متریال اولیه آن از کاغذ بوده به همین دلیل از انواع بسته‌بندی سبز می‌توان به این مورد  اشاره کرد. این جعبه‌ها به صورت معمولی و سفارشی تولید می‌شوند و می‌توانید از مدل‌های سفارشی برای تبلیغ محصولات خود استفاده نمایید. از دیگر ویژگی‌های جعبه مقوایی مقاومت بالا است.

هاردباکس

همان‌طور که از اسم آن مشخص است است، هاردباکس‌ها جعبه‌های سختی هستند که برای بسته بندی وسایل ارزشمند و لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جعبه کارتن

این جعبه‌ها معمولاً از سه لایه تشکیل شده‌اند که شامل لایه خارجی، آستر داخلی و فلوت یا همان مقوای موج‌دار است. از این مقوای موج‌دار برای بالا بردن استحکام و مقاومت جعبه استفاده می‌شود . این مدل‌ها جزو ساده‌ترین اشکال برای بسته بندی انواع محصولات به شمار می‌روند.

جعبه پلاستیکی

این جعبه‌ها نسبت به نوع مقوایی دارای دوام و استحکام بیشتری هستند. به علت امکان عبور هوا از داخل آن، برای بسته بندی انواع مواد غذایی کاربرد دارد. البته یکی از پرکاربردترین انواع متریال به شمار می‌روند که در همه قسمت‌های زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم.

حال برای این که بدانید کدام بسته بندی را انتخاب کنید می‌توانید بلاگ 3 فکت مهم در انتخاب بسته بندی را مطالعه کنید.

کلام آخر

بسته بندی یکی از ضروریات مهم برای حفظ سلامت و امینت محصولات است. بسته بندی نقش مهمی در حفاظت، جلوگیری از آسیب، ضربه و رسیدن حرارت به مواد فاسد شدنی، راحتی حمل و نقل و … دارد. متریال استفاده شده برای ساخت جعبه‌های بسته بندی می‌تواند از مواد مختلفی مانند کاغذ، مقوا، مواد سخت‌تر و … باشد. همانطور که می‌دانید نقش بسته بندی حفاظت از محصول، افزایش فروش و برندینگ محصولات است. در پاسخ به این سوال که بسته بندی چیست باید گفت بسته بندی به عنوان پوششی برای محصول مطرح می‌شود. در این مقاله در مورد انواع بسته بندی و تعریف اولیه آن صحبت کردیم. بسته بندی از نظر جنس و نوع کاربرد انواع متفاوتی دارد. انتخاب بسته بندی بستگی به هدف فروشنده از بسته بندی محصولات دارد. برای انتخاب بسته بندی مناسب خود و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با همکاران ما در چاپ و بسته بندی مودت در ارتباط باشید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟