عوامل موفقیت در کسب و کار رستوران

موفقیت کسب و کار رستوران

برای راه‌اندازی کسب و کار رستوران باید در ابتدا عواملی که باعث موفقیت در رستوران‌ می‌شود را بشناسید. موفقیت کسب و کار رستوران ساده نیست! امروزه تعداد افرادی که تمایل دارند غذای خود را بیرون از خانه بخورند افزایش یافته است. چهل سال قبل هم 155هزار رستوران زنجیره‌ای در آمریکا وجود داشت و هم اکنون به بیش از 960هزار رسیده است. با این وجود هنوز فضای خالی برای رستوران جدید و مراکز ارائه خدمات غذایی احساس می‌شود. تغییرات جمعیتی و عوض شدن سبک زندگی باعث راه‌اندازی کسب و کارهای مرتبط با خدمات غذایی شده است. مردم کم‌تر از هر زمان دیگری وقت خود را صرف طبخ غذا می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند زمان خود را صرف کارهای دیگری کنند و از غذاهای رستورانی استفاده کنند. آن‌ها تمایل دارند بدون کثیف شدن ظرفی، غذای خوشمزه و باب میل خود را تهیه کنند.

اگر چه با این اتفاقات آینده صنعت غذا روشن است، ولی هیچ تضمینی نیست که هر شخصی وارد این حرفه شد و به راه‌اندازی کسب و کار پرداخت و یک رستوران راه‌اندازی کرد موفق شود. حتی بزرگ‌ترین رستوران‌داران نیز به شما خواهند گفت که رستوران داری یک شغل آسان نیست و به راحتی نمی‌شود از آن به درآمد بالا رسید. واقعیت این است که بسیاری از رستوران‌ها نخستین سال تأسیس خود شکست می‌خورند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نبود برنامه‌ریزی دقیق مهم‌ترین عامل شکست آن‌ها بوده است. البته به این معنی هم نیست که کسب و کار غذا و رستوران یک فرآیند بسیار پیچیده است و هر کسی نمی‌تواند در آن موفق شود؛ اما با برنامه‌ریزی و دانستن اصول کسب و کار رستوران احتمال پیروزی در آن افزایش می‌یابد.

اصول راه‌اندازی کسب و کار رستورانی

افزایش جمعیت و عوض شدن روش زندگی باعث شد موفقیت در راه‌اندازی کسب و کار رستورانی رونق پیدا کند. رستوران‌ها، فست فودها، آشپزخانه‌های مرکزی امروزه در سراسر دنیا روزانه در حال فعالیت‌های چشمگیر و پول‌ساز بسیاری هستند. در دوره‌ی جدید تعداد افرادی که وعده‌های غذایی خود را بیرون از منزل مصرف می‌کنند افزایش پیدا کرده است. مردم کم‌تر از زمان‌های قبل وقت خود را صرف طبخ غذا می‌کنند و ترجیح می‌دهند که زمان خود را صرف کارهای دیگری کنند و از غذاهای آماده استفاده می‌کنند. زیرا هرچه جهان به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود افراد بیشتر مجاب می‌شوند که ساعت‌های طولانی‌تری را خارج از منزل صرف کنند؛ از این رو اغلب افراد یک یا حتی چند وعده غذایی خود را در رستوران‌ها و فست فودها میل می‌کنند.

همه این‌ها نشان‌دهنده این است که موفقیت کسب و کار رستوران هر روز بیشتر می‌شود و مخاطب‌های بیشتری رو جذب می‌کند و همچنان بازار بزرگی در پیش رو دارد. در بلاگ 10 راه جذب مشتری برای کافه و رستوران بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

درآمد رستوران‌داری:

ما در این جا به بررسی جزئیات راه‌اندازی کسب و کار می‌پردازیم. بنابراین اگر شما هم در فکر راه‌اندازی رستوران هستید با ما همراه باشید.

درآمد مستقیم رستوران:

شیوه درآمدزایی رستوران بر پایه ارائه خدمات می‌باشد و درآمد مستقیم این شغل که همان درآمدی است که بر اساس فعالیت اصلی این شغل به دست می‌آید ضریب 7 از 10 را به خودش اختصاص می‌دهد که این میزان درآمد، این کسب و کار را جز مشاغل با درآمد بالا قرار می‌دهد.

درآمد غیرمستقیم رستوران داری:

درآمد برخی از کسب و کارها مثل رستوران نه تنها از طریق فعالیت اصلی خود به دست می‌آید بلکه از طریق فعالیت‌های جانبی مثل اجاره قسمتی از کسب و کار، تبلیغات، نوسانات قیمتی و غیره حاصل می‌شود. همه رستوران‌هایی که به صورت محدود و بدون راه‌اندازی کسب و کار در شعبات فعالیت می‌کنند نمی‌توانند توقع این را داشته باشند که بازار جهانی را به دست آورند. این یک واقعیت است که پذیرش آن مشکل است. اصل موضوع این است که شما هرگز نمی‌توانید 100 درصد بازار، را برای خود کنید. بنابراین واقع‌بین باشید و به رضایت مشتری توجه داشته باشید. روی 5 تا 10 درصد بازار تمرکز کنید و تلاش خود را برای پوشش این حجم ادامه دهید.

برای مشخصکردن بازار هدف خود باید بدانید چه دسته از افراد برای غذا خوردن به رستوران می‌آیند. مشتریانی که به رستوران شما می‌آیند توقع دارند که از لحظات حضور خود در این مکان لذت ببرند. این مساله به آن معنی نیست که شما باید حتماً آن‌ها را با کارهای عجیب شگفت‌زده کنید. شاید بتوان با یک پیتزای ساده، اما در محیطی خانوادگی و صمیمی مشتریان خود را راضی کنید. در واقع شما باید به دنبال یک مفهوم (concept) برای رستوران خود باشید.

شاید این را هم دوست داشته باشید: اداره رستوران مدیریت یا رهبری؟

عوامل موفقیت در کسب و کار

همان طور که در بلاگ هر آنچه در مورد موفقیت کسب و کار خود باید بدانید، صحبت کردیم، هر کارآفرینی می‌خواهد صاحب یک تجارت موفق و سودآور باشد، اما همیشه چگونگی رسیدن به آن رو نمی‌داند. اگر می‌خواهید تجارت سودآوری از گذشته داشته باشید، در این بلاگ چند پیشنهاد برای چگونگی تحقق موفقیت کسب و کار رستوران ارائه شده است که با هم بررسی می‌کنیم:

  1. روی ارائه خدمات به مشتری متمرکز شوید:

طبق مطالعه‌ای که صورت گرفته 51 درصد از مشتریان پس از یک تجربه بد از خدمات یک تجارت یا یک شرکت دیگر استفاده نخواهند کرد. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که چندین تجربه مثبت مشتری را لازم تا یکی از موارد منفی نسبت به شرکت ما را جبران کند. با توجه به اینکه فروش به مشتریان وفادار و یا ثابت فروش بسیار آسان‌تری است، خدمات خوب به مشتری او را در اولویت قرار می‌دهد. خدمات مشتری فعلی خود را بررسی کرده و تغییراتی را که باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که تجارت کوچک شما در ارائه خدمات برتر از رقبا باشید را انجام دهید. ممکن است شما نیاز به سرمایه‌گذاری در آموزش کارکنان داشته باشید.

  1. سعی کنید از روش تبلیغ دهان به دهان استفاده کنید:

یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار رستوران که توصیه می‌شود تبلیغ دهان به دهان است. این که مشاغل خود را در یک جامعه کوچک و یا در یک مرکز بزرگ شهری اداره می‌کنید، مهم‌ترین و موثرترین روش تبلیغ دهان به دهان است. اکثر مصرف‌کنندگان قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید، به خریداران قبلی در مورد محصولات و خدمات مراجعه می‌کنند. بنابراین ایجاد شهرت خوب برای راه‌اندازی کسب و کار شغل شما بسیار مهم است.

  1. گسترش تلاش‌های بازاریابی در موفقیت در کسب و کار:

بازاریابی مؤثر برای افزایش فروش شما مهم است. اما لازم نیست حتماً از روش‌های پرهزینه استفاده کنید. روش‌های ارزان قیمت زیادی برای بازاریابی محصولات و خدمات شما وجود دارد. از جمله ارسال تبلیغات با فاکتورهای خود، پیوستن به سازمان‌های حرفه‌ای مرتبط در حوزه کاری خود، تبلیغات در روزنامه‌ها، ارائه کارگاه‌های رایگان یا کلاس‌های مربوط به محصولات یا خدمات شما، تبلیغات متقابل با مشاغل مکمل، تماس‌های تبلیغاتی که هنوز هم کارایی دارند، تجارت خود را با وسیله نقلیه خود تبلیغ کنید، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز کمک زیادی به شما می‌کند.

  1. وب سایت و شبکه‌های اجتماعی خود را بسازید:

ایجاد یک وب سایت با ظاهر حرفه‌ای می‌تواند در موفقیت در کسب و کار بسیار مهم و ضروری باشد. امروزه بیشتر کسب و کارها باید در فضای آنلاین باشند. تحقیقات روی تجارت‌های الکترونیک نشان می‌دهد که درصد زیادی از مصرف‌کنندگان اکنون قبل از خرید در یک فروشگاه اقدام به خرید آنلاین می‌کنند. یک وب سایت ساده که شرح می‌دهد شما چه کسی هستید چه کاری انجام می‌دهید و نحوه ارتباط با شما چگونه است برای بسیاری از مشاغل کافی خواهد بود.

برای موفقیت در کسب و کار حداقل سایت شما باید محتوایی همچون: نام تجاری شما، آرم شرکت شما، خلاصه‌ای از آن چه انجام می‌دهید ( محصولات یا خدمات )، اطلاعات تماس با شما، آدرس شرکت شما و مأموریت شما به طور مثال( ما بهترین پیتزا را در شهر درست می‌کنیم ) داشته باشد. بسته به بازار هدف شما رسانه‌های اجتماعی می‌توانند راهی عالی برای ارتقای مشاغل و یکی از عوامل موفقیت در کسب و کار رستوران شما شوند.

  1. هزینه‌های تجاری خود را کاهش دهید:

به نظر می‌رسد که هزینه‌های تجاری برای همه چیز از فضای اداری تا هزینه‌های وسایل نقلیه همیشه رو به افزایش است. بنابراین کم نگه داشتن هزینه‌ها یک کار مهم برای موفقیت در کسب و کارتان است. پیگیری هزینه‌ها بسیار وقت‌گیر و خسته‌کننده است. بنابراین در هر کجا که ممکن باشد سعی کنید از فناوری جدید برای موفقیت کسب و کار رستوران خود استفاده کنید و کار را تا حد امکان آسان کنید.

به عنوان مثال تعدادی برنامه تلفن همراه برای ردیابی و ثبت هزینه‌ها وجود دارد، از جمله بسیاری از برنامه‌های حسابداری که به شما امکان می‌دهند وارد کردن تصاویر دریافتی با دستگاه تلفن همراه خود به طور خودکار اطلاعات مربوط به هزینه را به سیستم حسابداری خود اضافه کنید. اگر در منطقه‌ای با وفور فضای تجاری قرار دارید شاید می‌توانید در مورد جابجایی فکر کنید. اگر حتی به یک مکان برای فروشگاه احتیاج ندارید می‌توانید به یک شغل مستقر در خانه آن را تبدیل کنید. هزینه‌های اصلی خود را مرتباً مرور کنید و همیشه به دنبال کم کردن و کاهش هزینه‌ها باشید.

  1. کارکنان مناسب را پیدا کنید و نگه دارید:

حفظ و آموزش کارکنان مناسب هر شغل یا حرفه از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای تجارت خود انجام دهید. از اصول اصلی موفقیت در یک شرکت نیروی انسانی آن می‌باشد.

  1. بین زندگی و کار خود تعادل برقرار کنید:

هیچ کس نمی‌خواهد آرزو کند که وقت بیشتری را در دفتر کار بگذراند. خیلی از صاحبان مشاغل در پی اهداف اقتصادی خود، سلامت روحی و جسمی، رابطه خانوادگی و دوستان خود را از دست می‌دهند. سعی کنید یکی از آن‌ها نباشید و سطح قابل قبولی از تعادل بین کار و زندگی را پیدا کنید. خواب کافی، گذراندن وقت با خانواده و دوستان ورزش کردن منظم به شما در سالم ماندن کمک می‌کند و به شما و شغل شما اجازه می‌دهد تا در دراز مدت پیشرفت داشته باشید.

کلام آخر

برای راه‌اندازی کسب و کار رستوران ما تمام عوامل تاثیرگذار در موفقیت رستوران را در این مقاله آورده‌ایم. می‌توانید مسیر پیش روی خود را به خوبی ببینید و با برنامه‌ریزی درست و بدون هیچ گونه عجله و شتاب‌زدگی، از موفقیت کسب و کار رستوران خود اطمینان حاصل کنید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟