چرا چاپ روی بسته‌بندی مهم است؟

چاپ روی بسته بندی

اهمیت چاپ بسته‌بندی به دلیل تأثیری که در قوه بصری مخاطب و جذب مشتری می‌گذارد، مورد توجه زیادی است. در مورد چاپ روی بسته‌بندی باید به عواملی مانند نحوه و کیفیت رنگ مورد استفاده در چاپ، جلوه‌های بصری و نیز گرافیکی که روی چاپ بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ثابت بودن رنگ و مواردی از این قبیل دقت زیادی شود؛ به‌خصوص اگر چاپ انبوهی هم در نظر داشته باشید. علت چاپ روی بسته‌بندی به موارد زیادی مربوط می‌شود که از آن جمله می‌توان به شناسایی محصول، برندینگ کردن آن، نشان دادن و نمایش دادن برچسب محصول و اطلاعات کلی که نیاز است مخاطب بداند و … اشاره کرد. ولی دلیل چاپ روی بسته‌بندی هرچه باشد، کیفیت چاپ بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان از آن غافل بود.

همانطور که در یادداشت (چاپ چیست و انواع آن) خواندید، عوامل زیادی هستند که در این کیفیت تاثیرگذارند و از آن جمله فرایندهایی که انجام می‌شود، دستگاه‌هایی که این کار را تولید می‌کنند، کیفیت کاغذ و جنس بسته‌بندی و … مورد نظر هستند. موضوع دیگری که در مورد چاپ روی بسته‌بندی مهم است، رنگی است که مورد استفاده قرار گرفته است. رنگ باید متناسب با نوع محصول و بازار هدف تعیین شود. انتخاب بهترین رنگ تأثیر زیادی در بالا بردن فروش محصول دارد و هرچه چاپ کیفیت بالاتری داشته باشد، رنگ نیز وضوح بهتر و مرغوبیت زیادی خواهد داشت. در این مقاله سعی می‌کنیم تا بهتر به اهمیت کیفیت چاپ روی بسته‌بندی اشاره کرده و توضیحات کامل‌تری را ارائه دهیم.

دلیل اهمیت چاپ روی بسته‌بندی

چاپ روی بسته‌بندی تأثیر زیادی روی نظر مخاطب نسبت به محصول ارائه شده دارد. از انواع مختلف چاپ نیز در این حوزه می‌توان استفاده کرد. بستگی به هزینه‌ای دارد که می‌خواهید صرف این موضوع کنید. از طرفی کاربردی که هر گونه چاپ با دستگاه‌های مختلف دارد، در این مورد نقش دارد.  اهمیت چاپ روی بسته‌بندی را می‌توان در موارد زیر توضیح داد:

تأثیر چاپ روی زیبایی بسته‌بندی

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باعث جلب نظر مشتری می‌شود، زیبایی بسته‌بندی است. این زیبایی با کیفیت چاپ روی آن ارتباط تنگاتنگی دارد و همین امر اهمیت چاپ بسته‌بندی را چندین برابر می‌کند. البته منظور تنها زیبایی ظاهری نیست و این به نحوه انتقال اطلاعات به صورت بصری و تصویری به مخاطب است. هرچند زیبایی ظاهری بسته‌بندی و چاپ نوشتاری روی آن، باعث می‌شود تا مشتری تمایل بیشتری به خرید محصول داشته باشد و قوه زیبایی پسندی فرد را تحریک نماید. چاپ روی بسته‌بندی باید در عین حال که باعث می‌شود تا زیبایی بسته‌بندی چند برابر شده و از حالت سادگی و یکنواختی درآید، بلکه به عنوان یک تبلیغ برای محصول به شمار  می‌رود. در این زمینه رنگی که انتخاب می‌شود و نیز نوع نوشتار نیز بسیار اهمیت دارند. نوع نوشتاری باید به گونه‌ای باشد که همه افراد با هر سطح سواد و دانشی بتواند مطالب روی آن را بخواند.

مطالب باید با خط خوب و خوانایی چاپ شوند تا در این زمینه ابهام و گنگی دیده نشود. هرچه این گونه موارد رعایت شوند، در ارتباط بهتر با انواع مشتریان از هر طیف و گروهی مفید عمل می‌نمایند. مورد دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود، ایجاد خلاقیت و ابتکار در چاپ است. مطالب را به صورت معمولی و همیشگی با نوشتار معمول و متعارف چاپ نکنید. سعی کنید در عین حال که زیبایی روی بسته‌بندی را بالاتر می‌برید، در این مورد نیز خلاقانه‌تر و با ایده پردازی‌های جدید کار کنید.

انتقال اطلاعات بر روی بسته‌بندی

انتقال اطلاعات مورد نیاز مخاطب، چاپ مطالب و موضوعات مرتبط با محصول داخل بسته‌بندی دیگر علت چاپ روی بسته‌بندی است. نوشتن این مطالب باعث می‌شود تا فرد از طریق دیدن نوشته‌ها بتواند به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کند. این دسترسی راحت بوده و در نهایت می‌توان در کمترین زمان، همه موارد مربوط به محصول را شناسایی نمود. از جمله تاریخ انقضا، تاریخ تولید، محتویات داخل محصول، در مورد مواد غذایی ارزش هر یک از این موارد، در مورد سایر محصولات نیز می‌توان شرایط نگهداری، ایمنی ساختن و … را چاپ کرد. این اطلاعات برای مخاطب بسیار اهمیت دارند و نشان‌دهنده اهمیت دادن تولیدکننده به مصرف‌کنندگان می‌باشد. حتی می‌توانید راه‌های پاسخگویی به سؤالات مشتریان را نیز درج نمایید تا هر گونه نظر و یا انتقادی در مورد محصولات داشتند، بتوانند اعلام نمایند.

در نتیجه راه موفقیت و رسیدن به خواسته مشتری هموارتر خواهد شد. در کل چاپ روی بسته‌بندی در عین اینکه زیبایی را به همراه دارد، بسیار کاربردی نیز است و می‌تواند باعث ارتباط بهتر با مشتریان، بالا بردن سطح فروش و درآمد گردد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تاثیر بسته‌بندی بر نحوه انتخاب محصول توسط خریدار مراجعه کنید.

چه چیزهایی باید روی بسته‌بندی چاپ شود؟

سؤال مهمی که در چاپ بسته‌بندی محصولات پیش می‌آید این است که با توجه به اهمیت چاپ بسته‌بندی، چه موضوعات و یا مطالبی باید روی برچسب نشان داده شود. در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشخصات محصول

یکی از دلایل چاپ روی بسته‌بندی، بالا بردن اطلاعات مشتریان است. این اطلاعات شامل تمامی مشخصات محصول می‌شود. از جمله اینکه در چه تاریخی تولید و در چه مدت زمانی منقضی می‌شود؟ آیا دارای محتویاتی است که در زمان مصرف باید به آن‌ها توجه شود؟ ترکیبات داخل آن چه چیزهایی است و میزان استفاده از این ترکیبات در چه حدودی است؟ آیا همه افراد با هر گروه سنی و یا جنسیتی می‌توانند از آن استفاده نمایند. در کل تمامی مواردی که در استفاده از  محصول مورد توجه مشتری است و می‌تواند مبهم باشد، می‌توانید به صورت دقیق و در عین حال کاربردی و ساده توضیح دهید.

استفاده از شکل محصول

در برخی موارد فروشنده و یا تولیدکننده تمایل دارد تا شکلی از محصول را بر روی بسته‌بندی چاپ نماید. در این صورت نکته مهم این است که تصویری که چاپ می‌شود با واقعیت نزدیکی زیادی داشته باشد. تصاویر و اشکالی که نشان‌دهنده کالای مرغوب است ، ولی خود محصول این مرغوبیت و شکل را ندارد باعث از دست رفتن اعتماد مشتری می‌شوند. بنابراین لازم است با مشتریان خود صادق باشید و خود محصول را با همان شکلی که دارد، بر  روی بسته‌بندی چاپ کنید.

برند شرکت تولیدکننده

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که می‌توانید بر روی بسته‌بندی چاپ کنید، برند یا لوگوی شرکت است. به عبارتی می‌توان گفت دلیل چاپ روی بسته‌بندی نشان دادن لوگوی شرکت است. با توجه به اهمیت چاپ در بسته‌بندی و نقشی که در برندینگ محصول دارد، این کار بسیار مفید است. لوگوی شرکت را می‌توانید با کیفیت بالا بر روی بسته‌بندی درج کرده و در شناساندن آن به بازار هدف، تأثیرگذار باشید. لوگو باید با طرح و رنگی که دارد، در نهایت دقت و ظرافت چاپ شود، زیرا معرف شرکت است و ممکن است تا سال‌ها نمادی از این شرکت باقی بماند.

هر محصول یک طراحی

اگر شرکت تولیدکننده محصولات متنوعی را تولید می‌کند، نباید بر روی بسته‌بندی به صورت یکسان این محصولات را نمایش دهد. به عنوان مثال اگر تولیدکننده آبمیوه و یا محصولات غذایی هستید، باید هر طعم را با طراحی و رنگ منحصر به فرد نشان دهید. در این صورت شناسایی محصول راحت‌تر بوده و نشان‌دهنده اهمیتی است که تولیدکننده برای مشتری قائل است. تمایز بین محصولات بسیار قابل توجه است و به عنوان یک مزیت نسبت به سایر رقبا به شمار می‌رود.

قسمت پشت و روی بسته‌بندی

در مورد اینکه چه اطلاعاتی در پشت بسته‌بندی درج گردد و چه اطلاعاتی را لازم است در قسمت پشت چاپ کنید، نشان‌دهنده اهمیت چاپ بسته‌بندی است. لازم است در قسمت روی بسته‌بندی مطالب و یا اشکالی چاپ شود که نقش مهمی در جذب مشتریان دارند. بنابراین باید تمامی تلاش خود را در بهتر کردن و جذاب نشان دادن قسمت روی بسته‌بندی انجام دهید. در قسمت پشت بسته‌بندی می‌توانید تمامی اطلاعات محصول، مزایایی که دارد، موارد کاربردی و … را چاپ کنید. البته باید مطالب با خط خوانا و به صورت صحیح چاپ شوند تا مشتری بتواند اطلاعات مورد نیاز را کسب نماید.

کلام آخر

اهمیت چاپ در بسته‌بندی یکی از مواردی است که ممکن است برخی افراد از آن غافل شوند. در صورتی که نقش بسیار پررنگی در جذب مخاطبین و بالا بردن بازار فروش دارد. دلیل چاپ بر روی بسته‌بندی را می‌توان در مواردی مانند شناسایی محصول و مشخصات آن، زیباتر نمودن بسته‌بندی و خارج کردن آن از سادگی و بلااستفادگی، دادن اطلاعات کامل به مشتریان در مورد خصوصیات محصول تولید شده و مواردی از این قبیل خلاصه کرد؛ ولی باید چاپ روی بسته‌بندی بسیار باکیفیت بوده و در صورتی که از اشکال و تصاویر محصول بر روی بسته‌بندی چاپ می‌کنید، دقیقه منطبق بر شکل اصلی محصول باشد.

در این صورت اعتماد مشتریان جلب شده و از اهمیت دادن تولیدکننده به مشتری راضی خواهند بود. خط نوشتاری روی بسته‌بندی نیز باید خوانا باشد و از هر گونه غلط املایی و نوشتاری به دور باشد. زیرا باعث از دست رفتن اعتماد می‌گردد. باید تمامی نوشته‌ها قابل درک برای هر قشر و هر گروهی بوده و در استفاده از رنگ چاپ نیز باید این موارد رعایت شود. تناسب با جنسیت و گروه سنی محصولاتی که تولید می‌شود، نکته پر اهمیتی است که باید در زمان چاپ مورد توجه قرار گیرد.

شاید این را نیز دوست داشته باشید: همه چیز در مورد بسته بندی

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟