بررسی برندینگ فست فود ساب وی subway

بررسی برندینگ فست فود subway

اگر می‌خواهید با داستان موفقیت یک برند رستوران زنجیره‌ای معروف در دنیا آشنا شوید، باید به روند برندینگ ساب وی به‌عنوان یکی از معروف‌ترین فست فودهای دنیا نگاهی بیاندازید. Subway یک برند رستوران‌های زنجیره‌ای در آمریکا است که به تولید و عرضه ساندویچ‌های متنوع ساب مارین شهرت دارد. برخلاف آنچه که از یک برند فست فود انتظار داریم، غذاهای Subway بسیار سالم و باکیفیت هستند و همین موضوع در استراتژی‌های برندسازی رستوران ساب وی کاملاً به چشم می‌خورد. داشتن بیش از 44 هزار شعبه مختلف از ساب وی در سراسر دنیا، می‌تواند به خوبی نشان دهد که این برند از چه محبوبیت در بین مشتریان برخوردار است. در ادامه، بیشتر درباره روند تأسیس این برند صحبت کرده و می‌بینیم که دلایل موفقیت برندینگ Subway چیست.

پیدایش برند ساب وی

ماجرای پیدایش برندینگ ساب وی را باید در زندگی فردی جستجو کرد که رویای پزشک شدن را در سر داشت. این شخص، فرِد دلوکا (Fred DeLuca) است که در سال 1965 و زمانی که تنها 17 سال سن داشت، تصمیم گرفت تا هرطور که شده به یک پزشک تبدیل شود. اما فرِد در آن زمان وضعیت مالی مطلوبی برای تأمین هزینه‌های تحصیل پزشکی نداشت. شخصی به نام پیتر باک که از دوستان خانواده دلوکا بود، به فرِد پیشنهاد کرد تا با سرمایه‌ای که در دست دارد یک فروشگاه عرضه ساندویچ ساب مارین راه بیاندازد. ساندویچ‌های ساب مارین روی نان باگت فرانسوی بزرگ تهیه می‌شود.

به این ترتیب، پیتر سرمایه 1000 دلاری خود را در اختیار فرِد قرار داده و کار خود را در شهر بریجپورت (Bridgeport) در ایالت کانکتیکت (Connecticut) شروع کردند. ساندویچ‌های ارزان و تازه‌ای که این دو در اختیار مشتریان خود قرار می‌دادند، خیلی زود محبوب شد. این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که حدود یک سال بعد، شعبه دوم پیتس سابز (Peteˈs Subs) افتتاح شد. این روند ادامه پیدا کرد تا شعبه سوم هم افتتاح شد و نام برند را به ساب وی تغییر دادند.

هویت بصری برند Subway

برای برندسازی ساب وی از رنگ زرد روشن در لوگو استفاده شده بود اما بعدها، رنگ لوگو به سبز و زرد تغییر کرد. از این رنگ‌ها در چاپ و بسته بندی رستوران مانند جعبه ساندویچ‌، طراحی فضای رستوران‌ها و … استفاده می‌شود. یک رنگ خاص و انحصاری در بسته بندی محصولات، تا حد زیادی روی شناخته شدن آن برای مشتری تأثیر می‌گذارد. پس از موفقیت‌های بیشتر، روند برندینگ subway وارد مراحل جدیدترین شده و حالا با دادن فرانچایز (حق تأسیس شعبه)، افراد در شهرهای دیگر نیز می‌توانند شعب دیگری از آن را تأسیس کنند.

اولین شعبه فرانچایز ساب وی، در سال 1974 و در شهر والینگ فورد (Wallingford) افتتاح شد. از سال 1983 نیز، در شعب زنجیره‌ای ساب وی پخت نان شروع شد و این کار یکی دیگر از بهترین عواملی بود که در رشد برند در دهه‌های 1980 و 1990 تأثیر داشت. روند موفقیت این برند تا به امروز ادامه دارد، تا جایی که subway به یکی از رقبای اصلی برندهای معتبری همچون مک دونالد تبدیل شد.

گسترش برندینگ ساب وی

از سال 1965 که برند ساب وی شروع به کار کرد، تا به امروز از استراتژی‌های متنوعی برای برندینگ و بازاریابی خود استفاده کرده است. موفقیت امروزه این برند رستوران‌های زنجیره‌ای، گواهی بر موفقیت و درست بودن این استراتژی‌ها است. همه ما می‌دانیم که نام فست فودها و روند کار آن‌ها با خوراکی‌های ناسالم و اغلب مضر آمیخته شده است. یکی از استراتژی‌های برندینگ ساب وی دقیقاً روی این مسئله دست گذاشته است.

استراتژی برندیسازی Subway

در اواخر دهه 1990، در یکی از استراتژی‌های برندسازی ساب وی تلاش شد تا روی تغذیه کم چرب تأکید داشته و ساندویچ‌های جدیدی را به مشتریان معرفی کند. روند انجام این کار به این صورت بود که مشتریان می‌توانستند خودشان برخی چاشنی یا آیتم‌های غذایی را باب میل خود حذف کرده و یک ساندویچ کم چرب و سالم‌تر داشته باشند. در راستای همین استراتژی، ساب وی از فردی به نام جرِد فوگل (Jared Fogle) استفاده کرد. این مرد 192 کیلویی توانست با روشی که خودش آن را رژیم ساب وی معرفی می‌کرد، وزن زیادی کم کند.

این فرد، در رژیم غذایی خود برای ناهار یک ساندویچ بوقلمون و برای شام یک ساندویچ گیاهی داشت. همچنین در کنار این ساندویچ‌ها، فوگل نوشیدنی‌های غیرالکلی را نیز حذف کرده و انرژی دریافتی خود را تنها به 1000 کالری در روز رساند. اگرچه این برند هرگز داشتن چنین رژیمی را تبلیغ یا تأیید نکرده، اما این موفقیت جرِد در روند برندینگ subway تأثیر زیادی داشت. یکی دیگر از استراتژی‌های برندینگ فست فود ساب وی به کارهای خیرخواهانه آن‌ها مربوط می‌شود. شرکت داکترز استوسیتس که صاحب امتیاز subway است، در فعالیت‌های خیرخواهانه متعددی از جمله جمعیت سرطان آمریکا، انجمن بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای، موسسه United Way و … حضور فعال دارد.

جایگاه امروزه برند ساب وی

حالا که می‌دانیم این بنرد چطور به این درجه از موفقیت در کار خود دست پیدا کرده و با استراتژی‌های برندینگ ساب وی آشنا شدیم، بیایید ببینیم که subway الان در چه جایگاهی در حوزه کار خود قرار دارد. در حدود 112 کشور دنیا، ساب وب حدود 44 هزار شعبه فعال دارد. مدیریت برند در حال حاضر برعهده سوزان گرکو، خواهر فرِد دلوکا است. همانطور که پیش از این گفتیم، branding ساب وی یکی از مثال‌های ملموس برای موفقیت استراتژی برندسازی است. دلیل اصلی این مسئله، دست گذاشتن ساب وی روی مسئله‌ای است که دغدغه اغلب مشتریان است.

فست فودها معمولاً غذاهای سالمی نیستند اما ساندویچ فروشی ساب وی با تولید غذاهای سالم خود کاری کرده تا مشتریان بدون نگرانی از این برند غذا سفارش بدهند. توجه به این مسئله تا حدی است که در سال 2012، ساب وی توانست تأییدیه انجمن قلب آمریکا را دریافت کرده و آن را در منوی خود چاپ کند. این روند تا حالا نیز ادامه داشته و برندسازی ساب وی روز به روز بیشتر روی عرضه ساندویچ‌های سالم در کنار غذاهای فست فودی معمولی تمرکز می‌کند.

جمع بندی

در این مطلب، روند موفقیت برندینگ ساب وی را به‌عنوان یکی از رقبای اصلی برندهایی مانند مک دونالد، برگز کینگ و … بررسی کردیم. برند فست فود Subway در سراسر دنیا هزاران شعبه فعال دارد و با محصولات بسیار متنوع خود، توانسته با سلیقه طیف گسترده‌ای مشتریان خود هماهنگ باشد. تولید ساندویچ‌های متنوع و البته سالم و باکیفیت، مهمترین اصل در برندینگ ساب وی است. ساب وی به خوبی می‌داند که چطور در ذهن مشتریان خود جا باز کرده و همه حتی پس از یک بار رفتن به رستوران‌های این برند، Subway را با همان رنگ‌ها سبز و زرد به خاطر می‌آورند. توجه به جزئیات و منحصر به‌فرد بودن حتی در طراحی بسته بندی محصولات، از جمله ویژگی‌های اصلی برندینگ subway است.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟