چاپ جعبه مقوایی و انواع آن در صنعت غذایی

چاپ جعبه مقوایی در صنعت

بسته بندی در صنعت غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این بسته بندی اصولی و بهداشتی است که محصولات را از فساد و آلودگی محافظت می کند. بسته بندی محصولات غذایی از جهت دیگری نیز مورد توجه صنعت مواد غذایی قرار دارد و آن نیز اطلاع رسانی نکات مهم و کلیدی محصولات روی بسته بندی است. از این رو چاپ جعبه مقوایی در صنعت غذایی خود معقوله ای مهم به شمار می آید. نوع چاپ جعبه مقوا باید به شکلی انتخاب شود که ماندگاری بالایی داشته و از همه مهم تر به کیفیت و سلامت مواد غذایی آسیب وارد نکند. از این رو در این مقاله تلاش داریم انواع چاپ روی جعبه مقوایی در صنعت غذایی را بررسی کرده و کاربرد، مزایا و معایب هر کدام از آن ها را بررسی نماییم:

چاپ سیلک روی جعبه مقوایی

این نوع چاپ ساده ترین نوع چاپ جعبه مقوایی است. اصولا از دو رنگ یا به صورت تک رنگ انجام می شود. رنگ به صورت مستقیم روی مقوا ریخته می شود. کیفیت چاپ سیلک به دلیل مجزا بودن رنگ ها بالا است و روی هر مدل مقوایی می توان چاپ سیلک را انجام داد. از این نوع چاپ بیشتر در تولید جعبه پیتزا استفاده می‌شود. اما از نظر بهداشتی می توان گفت از کیفیت کمتری برخوردار است. این نوع چاپ روی هر سایز مقوا و در تیراژ پایین امکان پذیر است؛ اما دقت چاپ نسبتا پایینی دارد.

چاپ فلکسو روی جعبه مقوایی

چاپ فلکسو از نظر کیفیت در رتبه دوم و سوم نشر جعبه مقوایی جای دارد. در این چاپ فلکسو، طرح مورد نظر روی سلفون انجام می گیرد و سپس سلفون به جعبه مقوایی توسط دستگاه لمینت متصل می‌گردد. این چاپ بیشتر برای تبلیغات کوتاه مدت انجام می‌گیرد و ماندگاری پایینی دارد؛ از این رو برای کم شدن هزینه چاپ اغلب به صورت تک رنگ از آن استفاده می‌شود. در این نوع چاپ پیلت‌های ژلاتینی مشکل از بین رفتن یک لایه مقوایی را که به دلیل قرار گرفتن در بین غلتک‌ها اتفاق می‌افتاد، حل کرده‌اند. البته لازم به ذکر است که دستگاه‌های پیشرفته امروزی قادراند از چهار رنگ برای چاپ فلکسو استفاده نمایند. دقت کم و کیفیت نه چندان عالی چاپ از ویژگی های چاپ فلکسو به شمار می آید. در صنعت غذایی کمتر از این نوع چاپ استفاده می شود؛ اما برای تبلیغات مواد غذایی می‌تواند گزینه کم هزینه و مناسبی باشد.

چاپ افست

یکی از پرکاربردترین انواع چاپ بسته بندی محصولات غذایی، چاپ افست است. از این چاپ روی جعبه‌ مقوایی نیز استفاده می‌کنند. دلیل این امر اجرای چاپ باکیفیت، گرافیک و حجم بالای آن است. کیفیت چاپ افست در زمان انتخاب چهار رنگ بیشتر و بهتر از دیگر انواع چاپ به شمار می‌آید. چاپ افست در صنایع غذایی بیشترین کاربرد را به خود اختصاص می‌دهد. چاپ جعبه پیتزا، جعبه شیرینی و … از بیشترین کاربردهای افست در صنایع غذایی است. با این‌که کیفیت این نوع چاپ بسیار بالا است؛ اما قیمت و زمان چاپ در این مدل بیشتر خواهد بود.

چاپ گراور یا روتوگور

یکی دیگر از روش‌های چاپ جعبه مقوایی روش گراور یا روتوگور است. از این روش برای چاپ روی جعبه مقوایی، مجلات، بسته بندی های لاکچری و برچسب‌ها و در صنایع غذایی برای چاپ جعبه مقوا انواع فست فود، شیرینی و جعبه کیک استفاده می‌شود. در این روش برای انتقال رنگ به لایه‌های زیرین از یک استوانه حکاکی استفاده می‌شود. با‌اینکه کیفیت این روش بسیار عالی است اما هزینه آن نسبت به روش افست بالاتر خواهد بود. با این‌که سرعت چاپ در این روش بسیار بالا است؛ اما اگر در ابتدای سرمایه‌گذاری هستید، بهتر است از استفاده از این روش چشم پوشی نمایید.

خدمات بعد از چاپ جعبه مقوایی در صنایع غذایی

حفظ سلامت مواد غذایی ایجاب می‌کند که از مقوای مناسب برای بسته بندی استفاده شود. نوع چاپ نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که هنگام برخورد مواد غذایی با مقوا نباید جوهر و رنگ به مواد غذایی منتقل شود؛ از این رو بعد از چاپ خدماتی توسط شرکت‌های چاپ ارائه می‌شود. از این خدمات می‌توان به سلفون مات، براق یا مخملی، استفاده از لب چسب، تیغ یا برجسته اشاره داشت.

شاید این را هم دوست داشته باشید: چاپ چیست؟ انواع چاپ‌ها

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟