برندینگ رستوران مک دونالد چگونه بود؟

برندینگ فست فود مک دونالد

با اینکه بیشتر از 80 سال از تأسیس مک دونالد می‌گذرد و این برند خیلی سریع معروف شد اما هنوز روش برندینگ مک دونالد برای خیلی از افراد سؤال است. مک دونالد به‌عنوان بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای در جهان با بیشتر از 37 هزار شعبه، شناخته می‌شود. برندهای زیادی در حال رقابت و به‌دست‌آوردن جایگاه مک دونالد هستند. اما مک دونالد به‌اندازه‌ای در ذهن و روح مردم نفوذ کرده که رقابت با آن اصلاً ساده نیست. روشهای برندسازی رستوران مک دونالد، منبع الهام مهم و باارزشی است. به همین دلیل در این مطلب مروری بر پیدایش مک دونالد و اقدامات مهم در جهت برندینگ رستوران مک دونالد داریم. پس با ما همراه باشید.

پیدایش مک دونالد

برادران مک دونالد به نام‌های ریچارد و موریس، مؤسس مک دونالد هستند. ساندویچ و برگرهای این دو برادر داخل یک کیوسک، تهیه و به مردم فروخته می‌شد. البته به‌خاطر کم‌بودن مشتری، سود چندانی نمی‌کردند پس به سن برنادیو مهاجرت کرده و رستورانی در آنجا افتتاح کردند. کیفیت خوب غذاها، قیمت پایین و تحویل سریع آن، موجی از مشتری را به سمت رستوران مک دونالد کشاند.

خرید سهام مک دونالد توسط فردی به نام ری کراک و جاه‌طلبی‌های او، تأثیر مهمی بر برندینگ مک دونالد داشت. او با تبلیغات قوی و تأسیس شعبه‌های متعدد توانست مک دونالد را به شهرت و آوازه‌ای عجیب برساند. اولین شعبه خارجی این رستوران در سال 1967 و در بریتیش کلمبیای کانادا تأسیس شد.

بعد از مرگ کراک، مک دونالد چند بار دست‌به‌دست شد اما هویت و ارزش‌های آن تغییری نکرد. مک دونالد در طول این سال‌ها بارها ثابت کرد که مشتریان برای او چقدر ارزشمند هستند. به‌طوری‌که بی‌توجه از کنار هیچ انتقادی رد نمی‌شد و نشان داد که حرف، حرف مشتری است. مسیر برای مک دونالد همیشه صاف و هموار نبوده و این برند معروف رستورانی، چالش‌ها و شکست‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا به این نقطه برسد.

گسترش برند مک دونالد

برای برندسازی باید روی عناصر و اجزای مختلف، به یک اندازه متمرکز شد. در روند برندسازی رستوران مگ دونالد هم شاهد اجرای این اصل مهم هستیم. به‌طوری‌که جنبه‌های مختلف همیشه موردتوجه بوده‌اند تا مک دونالد همیشه در اوج و قدرت بماند. در ادامه دلایل گسترش و ترفندهای برندینگ رستوران مک دونالد را بررسی می‌کنیم:

سازگاری و حفظ کیفیت

به هرکدام از شعبه‌ها و کیوسک‌های مک دونالد سر بزنید، یک طعم و کیفیت را تجربه می‌کنید. ثبات یکی از اصول مهم در برندینگ مک دونالد است. این موضوع نه‌تنها در مورد طعم غذاها بلکه در مورد کیفیت سرویس‌دهی، خدمات، بهداشت و…. هم صدق می‌کند. شعبه‌های مک دونالد باتوجه‌به اینکه در چه کشور و منطقه‌ای باشند، باتوجه‌به ذائقه مردم تغییراتی در طعم محصولات ایجاد می‌کنند که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته‌اند.

بازاریابی قوی و پیوسته

بازاریابی بخشی مهم از برندسازی رستوران مک دونالد است. این فست‌فود زنجیره‌ای از طریق تبلیغات تلویزیونی، مجلات و فضای آنلاین به تبلیغ برند خود می‌پردازد. همچنین میزبانی و اسپانسر شدن رویدادهای مختلف، تخفیف و ارائه برخی محصولات رایگان بخشی دیگر از سیاست‌های بازاریابی مک دونالد است.

انعطاف‌پذیری و تغییر استراتژی

بدون شک انعطاف‌پذیری و تغییر استراتژی در مواقع لازم از مهم‌ترین دلایل موفقیت مک دونالد بوده‌اند. مثلاً در سال 1975 در شهر آریزونا با افتتاح رستوران، سفارش مشتری را بدون نیاز به پیاده‌شدن از ماشین به او تحویل می‌داد. این کار راه‌حلی برای کمبود جای پارک و سرعت‌بخشیدن به سرویس‌دهی بود. موارد زیر هم نمونه‌هایی از انعطاف و استراتژی‌هایی است که در برندینگ رستوران مک دونالد بسیار تأثیرگذار بوده‌اند:

  • ارائه وعده‌غذایی هپی میل و اسباب‌بازی برای بچه‌ها
  • افزایش سرعت سرویس‌دهی باتوجه‌به اینکه مردم وقتی زیادی برای صرف غذا نداشتند
  • تغییر منو و اضافه‌کردن موارد جدید به منو در مواقع لازم
  • سرو غذاهای سالم‌تر بنا به درخواست مشتریان
  • تمرکز روی ایجاد محیط‌هایی انرژی‌بخش و راحت برای مشتریان
  • و …

بسته‌بندی جذاب

طرف‌داران و مشتریان مک دونالد فقط جذب طعم و کیفیت برگرهای این رستوران زنجیره‌ای نشده‌اند. بلکه بسته‌بندی هم که بخش مهمی از برندینگ مک دونالد است، بسیار جذاب بوده است. بسته‌بندی‌های مک دونالد به بهترین شکل طراحی شده‌اند و هنگام سرو، حس خوبی به مشتری می‌دهند. این یک نکته بسیار مهم برای افرادی است که می‌خواهند رستوران و فست‌فود افتتاح کنند. مک دونالد در بسته‌بندی خود بسیار قوی عمل کرد و جعبه برگر صدفی شکل را طراحی کرد. همچنین جعبه هپی میل آن شامل برگر، سیب زمینی و نوشابه است. اون با طراحی جعبه هپی میل خود با یک تیر سه نشان زد! چه چیزی بهتر از فروش سه محصول در یک بسته بندی؟!

لوگوی مک دونالد

لوگوی ساده اما قدرتمند مک دونالد نقش مهمی در برندینگ این رستوران داشته است. این لوگو در طول سال‌ها تغییرات زیادی داشته و هر بار ساده‌تر و ساده‌تر شده تا الان که فقط دوکمان نارنجی‌رنگ از آن باقی مانده است. البته همه این تغییرات با استراتژی و تفکر زیاد، انجام‌گرفته است.

نکته مهم در مورد لوگو و برندسازی رستوران مک دونالد، نمایش لوگو به راه‌های مختلف است. این کار به‌منظور ثبت لوگوی مک دونالد در ذهن‌ها و هویت‌بخشی به این فست‌فود جهانی صورت گرفته است. کاری که نه فقط مک دونالد بلکه همه برندهای مشهور انجام داده‌اند. چاپ لوگو روی بسته‌بندی محصولات، نصب بنر و… روش‌هایی است که مک دونالد برای نمایش لوگو در پیش گرفته است.

جمع‌بندی

اگر برادران مک دونالد در زمان مناسب، تصمیم درست را نمی‌گرفتند، الان برندی به نام مک دونالد وجود نداشت. مهم‌تر از آن اگر ری کراک با زیرکی و جاه‌طلبی خود در راستای برندینگ مک دونالد قدم برنمی‌داشت، الان این‌همه شعبه از آن در جهان تأسیس نمی‌شد. موارد زیادی روی برندسازی رستوران مک دونالد تأثیرگذار بوده‌اند. احترام به خواست مشتری، انعطاف‌پذیری در زمان مناسب، تغییر استراتژی، منوی خوب، بسته‌بندی جذاب و… از جمله اقدامات مک دونالد در این زمینه بوده‌اند.

در این مطلب سعی کردیم گوشه‌ای از تلاش‌های بزرگ‌ترین رستوران زنجیره‌ای جهان را بررسی کنیم. این تلاش‌ها و استراتژی‌ها می‌تواند منبع الهام برای افرادی باشد که می‌خواهند در مسیر برندینگ رستوران خود قدم بردارند.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟