برندینگ رستوران KFC

KFC

آوازه و شهرت رستوران کی اف سی را تقریباً همه شنیده‌ایم اما در مورد برندینگ KFC چطور؟ بعد از مک‌دونالد، دومین رستوران زنجیره‌ای بزرگ در جهان، رستوران KFC است که در آمریکا تأسیس شد. شعبه‌های این رستوران اول در آمریکا و بعد در سراسر جهان، گسترده شدند. مرغ ‌سوخاری منحصربه‌فرد در کنار استراتژی‌های برندسازی رستوران KFC، عامل موفقیت این رستوران بودند. اگر به شنیدن داستان پیدایش این برند و به‌ویژه برندینگ رستوران کی اف سی علاقه‌مند هستید، با این مطلب همراه ما باشید.

پیدایش کی اف سی

داستان طولانی و جذابی پشت تاسیس و برندینگ KFC وجود دارد. موسس برند KFC فردی به نام  هارلند سندرز اهل ایالت ایندیانا آمریکا بود. او در سن کودکی به خاطر مسئولیت نگهداری از خواهر و برادر کوچک‌تر، آشپزی را یاد گرفت. هارلند در چهل سالگی همزمان که اداره یک پمپ بنزین در شهر کوربین در ایالت کنتاکی را برعهده داشت، یک رستوران کوچک در کنار همین پمپ بنزین، افتتاح کرد.

او در این رستوران مرغ سوخاری، استیک و… سرو می‌کرد. طعم خاص غذاها، هر روز مشتریان بیشتری را به سمت این غذاخوری کوچک جذب می‌کرد. مدتی بعد هارلند رستوران و متلی در همان نزدیکی خرید و کسب‌وکار خود را گسترش داد. دریافت لقب افتخاری کلنل (سرهنگ) یکی از دستاوردهای هارلند در نتیجه مرغ‌های سوخاری خوشمزه‌ای بود که می‌فروخت.

کلنل سندرز به سراسر کشور سفر می‌کرد و دستور پخت مرغ‌های سوخاری خود را به رستوران‌ها می‌فروخت. صاحب یکی از این رستوران‌ها، پیت هرمن بود که نقش بسیار مهمی در برندسازی رستوران KFC داشت. اسم KFC یا مرغ سوخاری کنتاکی، توسط نقاش ساختمان این رستوران، پیشنهاد شد. تا سال 1960، بیشتر از 200 شعبه از کی اف سی در سراسر آمریکا افتتاح شد.

بعد از آن مالکیت و مدیریت KFC به دست افراد و شرکت‌های مختلفی مثل پپسی، هوبلین و… افتاد. شعبه‌های متعددی از این رستوران در کشورهای دیگر افتتاح شدند. تا سال 1980 (زمان مرگ هارلند) حدود 6000 شعبه از کی اف سی در 48 کشور در سراسر جهان، افتتاح شده بود. در ادامه بیشتر به برندینگ رستوران کی اف سی branding KFC و اینکه چطور به این جایگاه رسید، می‌پردازیم.

گسترش برند کی اف سی

حالا که با خلاصه‌ای از پیدایش رستوران کی اف سی آشنا شدید، بهتر است نگاهی به گسترش و نمونه‌هایی از استراتژی‌های برندسازی KFC داشته باشیم.

کاهش زمان پخت 35 دقیقه‌ای مرغ سوخاری به 8 دقیقه

پخت مرغ سوخاری کلنل سندرز حدود 35 دقیقه طول می‌کشید. این زمان باتوجه‌به تعداد زیاد مشتری‌ها، طولانی بود. از طرفی سندرز نمی‌خواست طعم و لطافت مرغ‌ها را با بعضی از روش‌های سریع‌تر، از بین ببرد. به همین دلیل از بخارپزهایی که برای آب‌پز سریع سبزیجات استفاده می‌شد، بهره گرفت. او با اندکی دست‌کاری، این بخارپزها را به دستگاه‌های سرخ‌کن برای پخت سریع مرغ سوخاری در عرض 8 دقیقه تبدیل کرد. این یکی از قدم‌های مهم برندینگ KFC توسط خود سندرز بود.

یکپارچه‌سازی شعبه‌های KFC

سندرز در سال 1964 که توان اداره رستوران‌های زنجیره‌ای کی اف سی را نداشت، تصمیم به فروش آن گرفت. مدیریت این رستوران به تیمی از سرمایه‌گذاران از جمله براون، جان میسی و… رسید. این افراد تغییرات مهمی در مدیریت رستوران ایجاد کرده و آن را به‌سوی یک کسب‌وکار مدرن هدایت کردند. از جمله این کارها، یکپارچه‌سازی تمام شعب بود. مثلاً همه شعبه‌ها موظف بودند فقط مرغ سوخاری بفروشند و بقیه غذاها را از منوی خود حذف کنند.

اقدام دیگر توسط مدیریت جدید رستوران، انتخاب تم و سبک منحصربه‌فرد و اجرای آن توسط همه شعبه‌ها بود. سقف شیروانی و رنگ سفید و قرمز تبدیل به نماد رستوران کی اف سی شد. این اقدامات تأثیرات مهمی روی برندسازی رستوران KFC داشت. براون و جک مسی به‌عنوان مدیران KFC، طرح فروشگاه بیرون بر با هزینه پایین را اجرایی کردند و به این صورت باعث میلیونر شدن تعداد زیادی از شعبه‌های این رستوران شدند.

تغییر سبک و منو باتوجه‌به نیاز روز

یکی از استراتژی‌های مهم در برندینگ رستوران‌ها و همچنین Branding  کی اف سی، تغییر استراتژی در مواقع ضروری است. همه رستوران‌هایی زنجیره‌ای و معروف باتوجه‌به شرایط جغرافیایی یا خواست مردم، تغییراتی در منو یا سبک کار خود ایجاد می‌کنند. کی اف سی هم در این موارد همیشه به‌روز بوده است. مثلاً در سال 2009 مرغ کبابی کنتاکی با چربی و کالری کمتر را برای مشتریانی که نگران سلامتی خود بودند، عرضه کرد. حالا KFC منوهای خود را باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی شعبه‌ها، بومی‌سازی می‌کند. این رستوران حتی برای افراد گیاه‌خوار هم‌غذاهای خاص به‌غیراز مرغ سوخاری سرو می‌کند.

لوگوی کی اف سی

لوگوی معروف کی اف سی، نماد این برند جهانی و ابزاری مهم در برندینگ KFC است. این لوگو در سال 1952 طراحی شد و تا به الان چند بار در آن تغییر ایجاد شده است. اما چیزی که در این لوگو ثابت بوده، تصویر کلنل سندرز، بنیان گذار این برند است. بعد از چند بار تغییر، حالا لوگوی KFC ترکیبی از رنگ سفید، مشکی و قرمز است که تصویر سندرز و حروف KFC در ان به چشم می‌خورد.

این لوگو با اینکه بسیار شناخته شده است، اما هنوز روی تبلیغ آن تمرکز زیادی می‌شود. این استراتژی همه برندهای معروف دنیا است که پیوسته به تبلیغ برند و لوگوی خود می‌پردازند. بنابراین می‌تواند درس مهمی برای سایر رستوران‌ها باشد که حداقل در محیط رستوران از طریق چاپ لوگو روی منو، روی بسته‌بندی غذا و نوشیدنی، روی دیوار و… قدم مهمی در راستای برندینگ خود بردارند.

بسته‌بندی رستوران KFC

بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین موضوعات در راستای برندینگ رستوران کی اف سی بود. بسته‌بندی رستوران‌ها از چند نظر اهمیت دارد، اینکه کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد کند، طراحی جذاب و همه پسندی داشته باشد و به روند بسته‌بندی سرعت ببخشد. KFC ابتدا از ظروف فوم برای بسته‌بندی استفاده می‌کرد، اما بعداً در راستای برندسازی کی اف سی، از ظروف کاغذی و مقوایی بهره برد. در حال حاضر بهترین، راحت‌ترین و پرطرف‌دارترین بسته‌بندی، همین بسته‌بندی کاغذی و تجدیدپذیر است.

جمع بندی

پشت اکثر برندهای معروف رستورانی دنیا، داستانی ساده و جذاب وجود دارد. هارلند سندرز فقط می‌خواست مرغ‌های سوخاری خود را در یک غذاخوری کوچک برای مردم آماده کند و به فکر برندینگ KFC نبود. او هیچگاه تصور نمی‌کرد روزی هزاران شعبه در سراسر جهان از طریق دستور پخت بی‌نظیر او، درآمدهای میلیاردی کسب کنند. البته همه چیز فقط در طعم لذیذ مرغ‌های سوخاری خلاصه نمی‌شد. استراتژی‌های برندسازی رستوران KFC توسط مدیران این رستوران، کی اف سی را به یک برند جهانی تبدیل کرد. برندی که حالا الگوی مهمی برای سایر کسب‌وکارها است. اگر قصد دارید رستوران خود را گسترش دهید، مطالبی که در مورد برندسازی رستوران کی اف سی در این مطلب بررسی شد، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟