تأثیر طراحی و رنگ بسته‌بندی بر احساسات

نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی و رنگ آن

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که طراحان بسته‌بندی مورد توجه قرار می‌دهند، توجه به نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی است. احساسات با وجود رنگ‌ها و تنوع بین آن‌ها برانگیخته می‌شود؛ زیرا تأثیر رنگ در احساسات است و در بسته‌بندی این موضوع باید لحاظ شود. اینکه هر رنگ معنی خاص خود را دارد و این معانی ممکن است در افراد متفاوت باشند. غیر از این که رنگ‌ها می‌توانند تأثیر روانی زیادی روی افراد بگذارند، در زیباتر نشان دادن محصول و جذب مشتری نیز تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند. با رنگ‌ها می‌توانید پیام خود را به مشتری رسانده و کالای خود را تبلیغ کنید. انتخاب رنگ مناسب نیاز به آشنایی بیشتر با تأثیر روانی آن‌ها روی افراد مختلف دارد؛ بنابراین آشنایی با فلسفه رنگ‌ها و اینکه در طراحی بسته‌بندی و رنگ آن، بهتر است از چه رنگی استفاده شود، موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

طراحی بسته‌بندی محصول و رنگ آن

طراحی بسته‌بندی و رنگ آن به عنوان یکی از ابزارهای قوی و سودمند مطرح می‌شود. با توجه به نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی، انتخاب رنگ متناسب با جنس و نوع محصول یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در این انتخاب می‌گیرید. رنگ‌های هماهنگ با نوع محصول و نیز ایجاد هارمونی مناسب باعث می‌شود تا جذب مشتری به نحو احسن انجام شود. ایجاد حس مثبت و اهمیت دادن به مصرف‌کننده باعث رضایت‌مندی و فروش بالای محصول خواهد شد.

در طراحی بهتر است به جنس محصول توجه کنید و بنا به این موضوع، رنگ مناسب را انتخاب کنید. مثلاً اگر برای بسته‌بندی محصولات چوبی نیاز به طراحی دارید، رنگ آن را می‌توانید از بین رنگ‌های طبیعی و گرم انتخاب کنید. همچنین طیف سنی مصرف‌کننده را در انتخاب رنگ در نظر بگیرید. برای کودکان بهتر است از رنگ‌های شاد کمک بگیرید. در صورتی که اگر افراد بزرگسال جامعه هدف شما را تشکیل می‌دهند، رنگ‌هایی مانند خاکستری و یا سفید و مشکی و نیز ترکیبات بین این رنگ‌ها مناسبت بیشتری دارد. با توجه به نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی پرداختن به لوگوی محصولات نیز در این بین نقش مؤثری دارد. برخی لوگوها شناخته شده هستند و باید رنگ زمینه به نوعی انتخاب شود تا لوگو برجسته‌تر و نمایان‌تر گردد.

تأثیر رنگ در بسته‌بندی محصول

رنگ‌ها هر کدام معنی خاص خود را دارند. برای این که بیشتر با نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی و نیز نقش رنگ‌ها در این حوزه آشنا شوید، بهتر است اطلاعات و شناخت کافی را در مورد هر کدام به دست آورید. رنگ‌های اصلی سه رنگی هستند که برای ساختن رنگ‌های جدید، باید این سه رنگ با یکدیگر ترکیب شوند. رنگ‌ قرمز، زرد و آبی سه رنگ اصلی را تشکیل می‌دهند و سایر رنگ‌ها از ترکیب دو رنگ از آن‌ها و یا هر سه رنگ با هم تولید می‌شوند. البته رنگ‌ها را می‌توان غیر از اصلی و یا فرعی بودن نیز طبقه‌بندی کرد. رنگ‌های گرم و سرد این طبقه‌بندی را تشکیل می‌دهند.

رنگ‌هایی مانند قرمز و زرد را می‌توان جزو رنگ‌های گرم و رنگ آبی را از رنگ‌های سبز به شمار آورد. رنگ سبز از ترکیب رنگ‌های اصلی زرد و آبی ساخته می‌شود. همچنین از ترکیب زرد و قرمز می‌توان به رنگ نارنجی رسید و از ترکیب قرمز و آبی نیز بنفش تولید می‌شود. در طراحی بسته‌بندی و رنگ آن باید به این خصوصیت و نیز حس گرمی و سردی رنگ‌ها توجه شود و متناسب با نوع محصول، رنگ مناسب را انتخاب کرد. ترکیب رنگی باید به گونه‌ای باشد تا بتواند محصول را نیز تبلیغ نموده و به نوعی بازاریابی رایگان به حساب می‌آید. انتخاب درست رنگ در بسته‌بندی می‌تواند باعث بالا بردن سطح فروش شده و انتخاب غلط برعکس عمل می‌کند. در این قسمت به بررسی رنگ‌های اصلی و نیز ترکیب آن‌ها با هم می‌پردازیم:

رنگ سفید

یکی از زیباترین و متداول‌ترین رنگ‌ها که نشان‌دهنده سادگی؛ شفافیت و نیز تمیزی است، رنگ سفید است. این رنگ نمادی از پاکی، برابری و سادگی است. پیامی که با کمک این رنگ در بسته‌بندی به مشتری القا می‌شود، حس امنیت، سادگی و منحصر به فرد بودن است. ممکن است برای برخی کمپانی‌ها رنگ سفید بسیار یکنواخت و ساده به نظر برسد؛ بنابراین بهتر است برخی رنگ‌ها که هارمونی لازم را با رنگ سفید داشته باشند، اضافه کنید.

رنگ مشکی

یکی از مهم‌ترین رنگ‌ها که نشان‌دهنده قدرت، نفوذ و در عین حال ظرافت و کمال است، رنگ مشکی است. با توجه به نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی باید گفت این رنگ برای جوانان بسیار جذاب است و بیشتر محصولاتی که با این رنگ بسته‌بندی شده‌اند تمایل دارند. این رنگ می‌توان نشان از کلاس بالا و نیز رشد و آگاهی افراد است و در بسته‌بندی‌های خلاقانه جایگاه ویژه‌ای دارند. رنگ مشکی را می‌توان با بسیاری از رنگ‌ها ترکیب و در بسته‌بندی و حتی طراحی لوگوی محصول کمک گرفت.

رنگ قرمز

قرمز نماید از قدرت، سرعت و مقاومت است. انتخاب این رنگ برای طراحی باعث می‌شود تا محصول برجسته‌تر نشان داده شود و نیز توجه مشتری را برای خرید جلب می‌کند. با دیدن رنگ قرمز در بسته‌بندی، حس داشتن انرژی، شور و هیجان و … در فرد تحریک می‌شود. معمولاً برای تبلیغ کالاهای لوکس و حرفه‌ای از رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌شود و می‌توان گفت قرمز تیره در این بین بسیار بارز و مشخص است.

رنگ آبی

آبی برای ایجاد و نشان دادن اعتماد و اطمینان بین افراد بسیار مؤثر و کمک‌کننده است. آبی در تن رنگی‌های مختلف در طراحی بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از رنگ آبی می‌توانید حس اهمیت دادن و در عین حال اطمینان از خرید را به مشتری القا کنید. آبی تیره بیشتر حرفه‌ای بودن طراحی را نشان می‌دهد. آبی روشن بیشتر با خلاقیت و نوآوری همراه است و می‌توانید در کنار آن از رنگ سفید نیز کمک بگیرید.

رنگ نارنجی

این رنگ یکی از پرطرفدارترین رنگ‌هایی است که در بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ نشان‌دهنده ماجراجویی، توانایی مالی، خوش‌بینی و در عین حال اعتماد به نفس است. این رنگ باعث ایجاد انرژی و زنده دلی شده و اشتیاق را در فرد تحریک می‌کند. از آنجا که نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی بسیار بالاست، این رنگ برای افرادی که دارای خصوصیت برون‌گرایی و شور و انرژی هستند، گزینه مناسبی است. این شخصیت‌ها بیشتر به سمت محصولاتی که این رنگ بسته‌بندی را دارند تمایل پیدا می‌کنند.

رنگ سبز

سبز یکی از ملایم‌ترین رنگ‌ها است که امنیت، آرامش، رشد و در عین حال تعادل را به مشتری القا می‌کند. این رنگ برای افرادی که به صورت آگاهانه خرید می‌کنند، جذاب است. افراد حرفه‌ای و نیز کسانی که با تأثیر رنگ در روانشناسی محصولات آشنایی دارند، بیشتر به سمت این رنگ تمایل پیدا می‌کنند. با دیدن این رنگ ناخوداگاه حس خشنودی به افراد دست می‌دهد. رنگ سبز نماید از طبیعت و نیز محیط اطراف است؛ بنابراین برای محصولاتی که ارتباطی به این موضوع دارند، گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسد. البته این رنگ ترکیب خوبی با رنگ سفید داشته و برای طراحی لوگوی سبز می‌توانید ترکیب این دو را به‌کار ببرید.

رنگ زرد

زرد نماد نوآوری و خلاقیت است و برای مشاغلی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند و تازه شکل گرفته‌اند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. رنگ زرد باعث می‌شود تا افراد بیشتری جذب بسته‌بندی شده و تأثیر مثبتی در احساسات آن‌ها می‌گذارد. البته این رنگ برای رده سنی نوجوانان و کودکان بسیار جذاب است و کارایی بیشتری دارد. انتخاب رنگ زرد به مشتری این پیام را می‌رساند که تولیدکننده اطمینان کافی را از جنس خود دارد و طراحی مطمئنی انجام داده است.

رنگ خاکستری

یکی از رنگ‌هایی که نشان‌دهنده بی‌طرفی و احتیاط است، رنگ خاکستری می‌باشد. این رنگ به تنهایی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای طراحی بسته‌بندی باشد؛ زیرا حس بی‌علاقگی و خنثی بودن را به مشتری القا می‌کند؛ بنابراین با توجه به نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی توصیه می‌کنیم در کنار رنگ‌های دیگر از خاکستری کمک بگیرید.

رنگ صورتی

این رنگ برای محصولاتی که برای بانوان استفاده می‌شوند، بیشتر کاربرد دارد؛ زیرا می‌تواند پیام زیبایی، لطافت و آرامش را به مشتریان القا کند. با انتخاب این رنگ می‌توانید احساساتی مانند آسایش و راحتی، گرمی، امیدواری و دلسوزی را به افراد القا کنید.

رنگ بنفش

بنفش رنگ ثبات و پایداری است. برای این رنگ شکوه، تجمل‌گرایی، عظمت و ثروت را به مشتریان القا می‌کنید. رنگ بنفش برای محصولاتی که تمایل دارند تا حس ایده پردازی، معنویت، شکوه و جلال و … را به مشتری انتقال دهند، گزینه مناسبی است. این رنگ باعث می‌شود تا به محصول خود اعتبار ببخشید.

رنگ طلایی

رنگی که نشان‌دهنده ثروت و لوکس بودن است. رنگ طلایی برای محصولات بسیار گران قیمت مورد استفاده بیشتری دارد. این رنگ می‌تواند حس کیفیت بالا، اعتبار، ظرافت و در عین حال ثروت را بیشتر نشان دهد.

رنگ قهوه‌ای

یکی دیگر از رنگ‌ها که می‌تواند حس آرامش را به افراد منتقل کند، رنگ قهوه‌ای است. این رنگ بهتر است برای محصولاتی که حس راحتی و امنیت را دارند، انتخاب شود. البته رنگ قهوه‌ای جزو رنگ‌های پرتکرار است که دلیل آن نیز نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی و حس مثبتی است که در ذهن مخاطب می‌گذارد.

ترکیب رنگ‌ها

این رنگ‌هایی که معرفی شدند، می‌توانند در کنار هم ترکیب رنگی بسیار زیبا و متنوعی را تولید کنند. نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی محصولات به قدری زیاد است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. به‌خصوص رنگ‌هایی که کمی بی‌حال و یا خنثی به نظر می‌رسند، باید در کنار رنگ‌های کمی شادتر و جذاب‌تر مورد استفاده قرار گیرند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با توجه به اهمیت این موضوع، رنگ‌ها را با دقت بیشتری در طراحی استفاده کنید.

تأثیر رنگ در احساسات

رنگ یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تبلیغ و نشان دادن قدرت در برابر رقبا به شمار می‌رود. انتخاب رنگ نامناسب باعث می‌شود تا در نگاه اول مشتری علاقه‌ای به خرید محصول نداشته باشد. رنگ‌ها می‌توانند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند که یک اقدام شجاعانه است و ممکن است در برخی موارد جواب ندهد. در برخی شرایط نیز افراد از این اقدام جسورانه لذت بیشتری برده و تمایل به خرید دارند که باعث بالا رفتن فروش می‌شود. با توجه به نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی‌ها، با انتخاب‌های درست می‌توانید با احساسات افراد بازی کرده و آن را به نفع خود تمام کنید. به‌خصوص محصولاتی که بیشتر با روح و روان افراد ارتباط دارند که از آن جمله می‌توان به محصولاتی مانند عطر، شکلات، ادکلن و یا محصولاتی از این قبیل اشاره کرد. ترکیب رنگ‌ها به صورت مناسب باید انجام شود.

کلام آخر

رنگ یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل برای جذب مشتری و بالا بردن سطح فروش محصولات است. تأثیر رنگ در احساسات با تحریک احساسات نمایان می‌شود و به عنوان یک عنصر محرک، نقش مثبت و در برخی موارد منفی روی انتخاب‌های آن‌ها بگذارد. تناسب رنگ با محصول بسیار اهمیت دارد و البته در انتخاب رنگ مناسب باید نکاتی را مورد توجه قرار داد. اولین نکته شناسایی جامعه هدف است که افراد از نظر سنی، جنسیت، وضعیت اقتصادی و نیز سطح تحصیلات طبقه‌بندی می‌شوند. مرحله بعد شناسایی هدف است و پیامی که باید به مشتری القا داده شود. نقش احساسات در طراحی بسته‌بندی بسیار بالا بوده و برای انتقال پیام مورد نظر به مشتریان مؤثر است. رنگ‌ها را می‌توانید با هم ترکیب کرده تا بتوانید طیف بیشتری از افراد را تحت تأثیر قرار دهید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟