ماشین‌های مورد استفاده در صنعت بسته بندی

دستگاه بسته بندی

امروزه نقش دستگاه بسته بندی محصولات در بازار رقابتی بسیار پررنگ شده و موجب جا به جایی رقم‌های باورنکردنی از فروش بین محصولات مشابه با کیفیت یکسان بین رقبا گردیده است. دیگر به ندرت می‌توان محصولات بسته بندی نشده را در قفسه فروشگاه‌ها مشاهده کرد. امروزه ماشین‌آلات بسته بندی در قدم اول قرار دارد. بسته بندی محصول یک فروشنده خاموش به شمار می‌رود که به صورت بی‌واسطه منجر به فروش کالا می‌گردد. بسته بندی محصول، اطلاعات لازم و نحوه استفاده از آن محصول را به خریداران ارائه می‌کند و می‌تواند یک تصویر ذهنی مثبت یا منفی از برند شما را در ذهن مخاطب ثبت کند. پس انتخاب ماشین‌های مورد استفاده در صنعت بسته بندی آن هم متناسب با محصول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بعد از آن که محصول تولید شد، حتی اگر آن محصول عالی باشد (با کیفیت) بدون بسته بندی مناسب تقریباً خریدار چندانی نخواهد داشت.

در دنیای امروز توجه به بسته بندی محصولات بسیار اهمیت دارد. برای موفقیت در بازاریابی یا مارکتینگ محصولات و در نتیجه افزایش فروش و سود باید توجه خاص و ویژه‌ای بر روی بسته بندی محصولات معطوف شود. مشتری یا همان مصرف‌کنندگان با نگاه به محصولات شما اولین چیزی که نظرشان را جلب می‌کند نوع بسته بندی شما است. در این موارد 2 حالت پیش می‌آید، مخاطب یا جذب محصولات شما می‌شود و حس مرغوبیت و کیفیت بالای کالا به وی القا می‌شود یا این که حس بدی پیدا می‌کند و خیلی ساده از کنار محصول شما می‌گذرد.

تاریخچه ماشین‌آلات و دستگاه بسته بندی

در سال 2011 شرکت بوش چندین جشن سالگرد داشت. سالگرد تولد 125 سالگی شرکت و 150 سالگی بنیان‌گذار آن توسط آقای رابرت بوش بود. شاید این سؤال در ذهن شما تناقض به وجود بی آورد که اگر شرکت بوش 125 سال دارد پس چرا سالگرد بنیان‌گذاری آن به 150 سال قبل باز می‌گردد؟ در ادامه به جواب این سؤال خواهید رسید.

آغاز صنعت ماشین‌آلات بسته بندی به کشور آلمان و به سال 1861 باز می‌گردد. در همین سال فردریش هسر و اوتو گایگر یک کارگاه کوچک در بد کنستات، نزدیک به شهر اشتوتگارت افتتاح کردند. شرکت هسر ماشین‌های تاشو پاکت را تولید می‌کرد که آغاز تاریخ دستگاه بسته بندی آلمان است. این کارگاه به سرعت به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در بخش تولید ماشین‌آلات بسته بندی تبدیل شد. در سال 1894 هسر برای بسته بندی کالاهایی مانند شوینده‌ها، اولین ماشین کیسه‌ای را طراحی و تولید کرد. در سال 1911 همین شرکت اولین دستگاه بسته بندی تمام اتوماتیک قهوه را ساخت که سرآغاز تولید ماشین‌آلات بسته بندی توزین‌دار بود. در کنار این شرکت آلمانی شرکت‌های جدید تولیدکننده انواع دستگاه صنعتی بسته بندی به بازار ورود کردند؛ همانند شرکت Berten & Co که در سال 1921 تأسیس شد. این شرکت بعدها به نام Hansella تغییر نام داد.

امروزه شرکت هسر در مالکیت شرکت بوش بوده و یکی از زیر مجموعه‌های این شرکت بین‌المللی محسوب می‌شود. شرکت هسر از شرکت بوش قدیمی‌تر است. قدمت بیشتر شرکت هسر در روز سالگرد بنیان‌گذاری شرکت بوش از 125 سال به 150 سال افزایش داد.

انواع ماشین‌های مورد استفاده در صنعت بسته بندی

در حال حاضر می‌توان گفت برای انواع محصولات تولید شده دستگاه بسته بندی مناسب وجود دارد. این امکان نیز وجود دارد که بعضی خط‌های تولید بسته به نوع محصولشان دستگاه با ویژگی‌های خاص را سفارش بدهند. در صنعت غذا اما بسته بندی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. نقش آن بر روی کیفیت، قیمت، بهداشت، ماندگاری، بازاریابی و غیره محصول تولید شده اثر می‌گذارد. پس از صنعت غذا، صنعت مواد شیمیایی رتبه دوم را در اهمیت بسته بندی محصولاتش دارد. با توجه به سطح بالای امنیت و حساس بودن محصولات شیمیایی است.

معرفی دستگاه‌های بخش بسته بندی به شرح زیر است:

  1. دستگاه پرکن مایعات روتاری
  2. دستگاه پرکن مایعات غلیظ
  3. دستگاه پرکن خطی مایعات
  4. دستگاه پرکن حجمی و پودری
  5. دستگاه پرکن توزینی
  6. دستگاه پرکن گرانولی
  7. دستگاه ساشه مدادی

سایر دستگاه‌ها نیز به این شرح می‌باشند. دستگاه دربند، دستگاه بسته بندی سیل، دستگاه بسته بندی سلفون از زیر، دستگاه بسته بندی چای و دمنوش، دستگاه ترمو فرم فیل سیل، دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار، دستگاه وکیوم، دستگاه شیرینگ، دستگاه دوخت پلاستیک، ماشین‌آلات لیبل زن (جت پرینتر)

انواع ماشین‌های پرکن:

این دسته از تجهیزات متنوع‌ترین بخش ماشین‌آلات بسته بندی را تشکیل می‌دهند. انواع محصولات در فازهای مختلف پودری، جامد، مایع غلیظ، مایع رقیق و غیره را به درون ظروف بسته بندی مخصوص می‌ریزند. این کار اما چندان آسان نمی‌باشد. برای مثال چنان چه قرار باشد گاز سمی بسته بندی شود ایمنی باید اولویت اول باشد. هم‌چنین اگر محصولی که بسته بندی می‌شود مایعی غلیظ و چسبنده باشد کار با کمی سختی همراه خواهد شد.

کلام آخر

حضور ماشین‌آلات بسته بندی، ضرورت هر خط تولید است. با توجه به توضیحات داده شده در متن و بیان چند و چون بسته بندی نمایش این امر است که هر خط تولید به دستگاه بسته بندی نیازمند می‌باشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع ماشین‌آلات بسته بندی آشنا سازیم. بسته بندی، ریشه در اقتصاد مدرن دارد اقتصادی که در دنیای امروزی به شدت رقابتی شده است؛ بنابراین محصولی که شما تولید می‌کنید نیازمند این اهداف می‌باشد: 1. حفاظت فیزیکی 2. سرعت در تولید 3. بازاریابی. بنابراین با توجه به این اهداف و انتخاب ماشین‌های مورد استفاده در صنعت بسته بندی شما نیاز فروش خود را در بازار و حضور خود را در عرصه صنعت تولید و پخش مواد غذایی، دارویی و شیمیایی، شوینده‌ها و مواد بهداشتی به ثبات می‌رسانید.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟