نکاتی که باید در تنظیم و انتخاب منو غذا بدانید

تنظیم منو غذا و نحوه ی عرضه‌ی آن

پس از راه‌اندازی رستوران و تجهیز و طراحی محیط آن، چیزی که موجب جذب مشتری می‌شود تنظیم منو غذا است. یک منوی خوب، ماهیت رستوران را به مشتری معرفی می‌کند. اگر نحوه عرضه‌ی منوی غذا در رستوران بر اساس یک سری اصول و قوانین خاص طراحی شود، باعث تحریک ذائقه مشتری شده و در نتیجه فروش بالا می‌رود؛ در اصل، منوی یک رستوران، نقش یک ابزاری برای تبلیغات رستوران به حساب می‌آید و می‌تواند باعث بالا رفتن اعتبار یک مجموعه شود. حالا باید به این نکته توجه کرد که برای نوشتن منو و طراحی آن از چه ایده‌هایی استفاده کرد. اگر می‌خواهید طراحی منوی رستورانی را سفارش دهید، آگاهی داشتن از یک سری نکات حقوقی که به طراحی رستوران مربوط است، خالی از لطف نیست.

موارد مهم در تنظیم منو غذا

اگر توجه داشته باشید امروزه رستوران‌های زیادی در سطح شهر راه‌اندازی شده‌اند. یکی از چیزهایی که رستوران شما را از دیگران متمایز می‌کند تنظیم منو غذا برای مشتری است. نحوه‌ی عرضه منوی غذا اولین راه ارتباطی با مشتری است. شخصی که طراح منو است اگر زمان و تخصص لازم را نداشته باشد، امکان این است که رستوران در جذب مشتری موفق عمل نکند؛ بنابراین باید نکاتی برای تنظیم منو غذا رعایت شود.

منو را تشویق‌کننده تنظیم کنید

منوی غذایی ابزاری برای آشنایی و ارتباط مشتری با ماهیت رستوران شماست؛ پس باید طوری باشد که باعث تشویق مشتری به سفارش دادن و انتخاب غذاهای مختلف شود تا باعث ایجاد سودآوری برای رستوران شود. حالا قصد دارید چه نوع غذایی را سرو کنید دارای اهمیت زیادی است. و در عین حال تنظیم منو غذا هم بسیار مهم است. پس به این نتیجه می‌رسیم که تنظیم منو غذا و تعیین آن به هیچ عنوان در حاشیه قرار نمی‌گیرند. و فردی که مدیریت رستوران را بر عهده دارد باید به شکل اصولی آن را مدیریت کند.

چیدمان غذاها را تنظیم کنید

چیدمان منو این است که شما گزینه‌هایی که سود بیشتری برایتان دارد را (غذاهای خاص‌تر و گران‌تر) در بخشی از تنظیم منو غذا قرار دهید که مشتری در نگاه اول توجه‌اش به آن جلب شود؛ توجه داشته باشید که در تمامی کسب و کارها این اصل مهم است که بهترین و باکیفیت‌ترین گزینه قابل خرید توسط مشتری باید در معرض دید او قرار داده شود.

توجه به تمامی بخش‌های مهم منو

تعدادی از افرادی که در تنظیم منو غذا متخصص هستند، به این نکته اشاره دارند که مشتری در اولین نگاه به منو، به قسمت‌های خاصی مانند سمت راست بالای منو توجه بیشتری می‌کند و معمولا غذاهای آن بخش از صفحه معمولاً فروش بیشتری نسبت به صفحه‌های دیگر دارد. پس از آن قسمت‌هایی مثل مرکز منو، صفحه اول منو و زیر تیترهای منو می‌تواند بهترین جا برای ذکر غذاهای خاص و پرفروش یک رستوران باشد.

توجه کردن به نوع کاغذ که برای منو استفاده شده

هنگامی که مشتری وارد رستوران می‌شود نوع چیدمان محیط و سبک و طراحی آن نظرش را به خود جلب می‌کند. پس به همین علت، تنظیم منو غذا باید متناسب با سبک رستوران باشد. این عمل باعث اعتماد مشتری به رستوران و غذای آن می‌شود. به طور مثال، اگر رستوران شما یک رستوران مدرن و کلاسیک باشد، در نحوه‌ی عرضه منوی غذا هم بهتر است از کاغذ ضخیم و جلد چرم استفاده شده باشد.

انتخاب درست چیدمان منو

یکی از نکاتی که در تنظیم منو غذا باید به آن دقت کرد، بخش‌بندی منوی رستوران است. برای این که یک طراحی درستی از منو داشته باشید بهتر است دسر از غذای اصلی جدا باشد. همچنین، در صورتی که برای افراد با سلایق مختلف، مانند افرای که گیاه‌خوارند یا افرادی که به مواد یا غذای خاصی حساسیت دارند، غذاهای متنوعی پخته شود، برای این کار می‌توان قسمت جدایی را در منو مشخص کرد تا نظر مشتری را جلب نمود. همچنین، اگر غذاهایی را در فصل‌ها یا جشن‌های مخصوصی طبخ می‌کنید، آن‌ها را در قسمت‌های جداگانه‌ای می‌توان قرار داد.

تعداد صفحات و انتخاب سبک منو

تعداد صفحات یک منو، به تعداد و متنوع بودن غذای یک رستوران بستگی دارد. فردی که رستوران را مدیریت می‌کند باید به این نکته توجه داشته باشد که هر چه مقدار صفحات کمتر باشد مشتری هم کمتر دچار سردرگمی می‌شود.

سبک انتخابی برای تنظیم منو غذا، ماهیت و نوع رستوران شما را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، در صورتی که محیط رستوران شما برای خانواده است، می‌توانید از سبک کودکانه یا دوستانه استفاده کنید. از سبک‌های دیگر هم می‌توان به سبک مدرن، نوستالژیک، لوکس و کودکانه اشاره کرد.

استفاده از تصاویر باکیفیت در منوی رستوران

بعضی از رستوران‌ها برای این که نظر مشتری را در مورد غذاها جلب کنند تصاویر غذا را، باکیفیت خوب، در کنار نام غذا در منو قرار می‌دهند؛ در بعضی از رستوران‌ها، شخصی که تنظیم منو غذا را بر عهده دارد ترجیح می‌دهد که از تصاویر موادی که تشکیل‌دهنده مواد غذایی هستند برای تزئین منوی غذا استفاده کند.

تایپوگرافی و نوع نوشتن

یکی از مواردی که در نوع نوشتن منو موجب جذب مشتری می‌شود، نوع فونت و آسانی کلمات در منو است. هر چه قدر مشتری بتواند غذای مورد نظر خود را ساده‌تر انتخاب کند احتمال این که برای دفعات دیگر هم برای غذا به رستوران شما مراجعه کند، زیاد است؛ افرادی که در زمینه طراحی و نحوه‌ی عرضه منوی غذا متخصص هستند، توصیه می‌کنند که از خط‌های شکسته در طراحی برای تنظیم منو غذا استفاده نشود. همچنین بهتر است برای جلب توجه مشتری از سه فونت مختلف در این زمینه استفاده شود.

یادداشت موارد تکمیلی در منو

یکی دیگر از مواردی که به مشتری برای انتخاب غذا کمک می‌کند آگاه بودن به موادی است که در پخت غذا به کار برده شده است . طراح تنظیم منو غذا در رستوران باید در نظر داشته باشد که با قرار دادن لیست مواد اولیه هر غذا، موجب این می‌شود که انتخاب برای مشتری ساده‌تر شده و او را تشویق و ترغیب برای سفارش غذاهای جدید رستوران بکند. در صورتی که اگر مشتری به ماده‌ای از غذا حساسیت داشته باشد، این امکان را دارد که درخواست دهد آن ماده از لیست مواد تشکیل‌دهنده غذا حذف شود.

منوی رستوران شما باید قیمت درستی داشته باشد

اگر می‌خواهید سود بیشتری بکنید و قیمت متعادل‌تری داشته باشید. باید هزینه هر قلم در تنظیم منو غذا برآورد شود. نوع مواد غذایی که به مشتری ارائه می‌شود قیمت آن را تعیین می‌کند. شما در هنگام نوشتن منو باید توجه کنید که غذای گران و ارزان را با هم ترکیب کرده تا سوددهی‌تان بالا برود.

سایز منوی رستوران باید قابل کنترل باشد

از این که بخواهید اقلام بسیار متفاوتی را ارائه دهید پرهیز کنید؛ در غیر این صورت مجبور می‌شوید که آخر وقت غذاها را دور بریزید. باید تشخیص بدهید که آشپزخانه قابلیت درست کردن چه چیزی را دارد. به عنوان مثال: آیا جا برای ارائه مواد سرخ‌کردنی، سالاد و سوپ کافی است.

چه زمانی باید منوی رستوران را به‌روزرسانی کنید

برای این که هزینه‌های مربوط به مواد غذایی و بقیه هزینه‌های دیگر رستوران کنترل شود باید حتماً حداقل سالی یک بار تنظیم منو غذای رستوران خود را به‌روزرسانی کنید. این به آن معنا نیست که شما از اول منو بنویسید! بلکه به این معنا است که قیمت‌ها را مورد بررسی قرار دهید و تعداد غذاهایی را که سفارش داده نمی‌شود از لیست خود حذف کنید.

باید بدانید چه زمانی منو خاص ارائه دهید

مثلاً در زمان تعطیلات، نحوه عرضه منو غذا بهتر است به صورت سلف‌سرویس باشد. یک منوی سلف‌سرویس تعداد مواد غذایی را محدود می‌کند و برای آشپزخانه راحت‌تر است که چند نوع غذا را بخواهد ارائه دهد.

سخن پایانی

اگر تنظیم منو غذا خوب باشد، می‌تواند رسالت کامل یک رستوران را به عهده بگیرد. داشتن منوی خوب موجب این می‌شود که سرو یک غذا بسیار هیجان‌انگیز و اشتهاآور باشد. اگر قصد طراحی منو دارید، اول باید دقت کنید که منو برای کجا و چه نوع محیطی طراحی می‌شود. نحوه‌ی عرضه منوی غذا باید طوری باشد که به رستوران هویت و شخصیت بدهد. در این مرحله، به نوع رستوران و مشتریانی  که مراجعه می‌کنند دقت شود و از تجربیات و خدمات رستوران‌های گذشته استفاده شود. فردی که مدیریت رستوران را بر عهده دارد، تنها نمی‌تواند در مورد لیست غذا و نوشتن منو نظر دهد. بلکه سرآشپز رستوران هم در این زمینه باید نظرات و ایده‌های خود را بدهد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟