استراتژی‌های برندسازی رستوران

branding-mavadat

آیا فقط با سرو غذاهای باکیفیت و خدمات خوب می‌توان برای رستوران برندسازی کرد؟ قطعاً نه. استراتژی برندینگ رستوران، برای یک برندسازی موفق، ضروری است اما برندینگ به چه معنا است؟ ثبت تصویر و تعریفی واضح از یک کسب‌وکار در ذهن مشتری به معنای برندینگ است. با برندینگ رستوران و کافه خود، می‌توانید از سایر رقبا متمایز شوید.. برای ماندگارشدن در ذهن مشتری باید یک استراتژی برندینگ کافه که به‌خوبی روی آن فکر شده را اجرا کنید. اما قبل از آن باید با انواع استراتژی برندینگ فست فود و رستوران آشنا شوید. در این مطلب ما به این موضوعات می‌پردازیم و نکات خوبی در ارتباط با برندسازی رستوران را معرفی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

انواع استراتژی برندینگ کافه، رستوران و فست فود

چه چیزی بهتر از اینکه وقتی مردم اسم یا لوگوی رستوران شما را می‌بینند، حس خوبی نسبت به آن داشته باشند؟ با برندسازی می‌توان به چنین شرایطی رسید و متفاوت‌تر ظاهر شد. اما برای برندسازی باید بر اساس نقشه راه و برنامه مشخصی عمل کرد. این برنامه راه همان استراتژی است که در ادامه به آن می‌پردازیم و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

استراتژی برندینگ خدمات

یکی از انواع استراتژی برندینگ رستوران، استراتژی برندینگ خدمات است. در این نوع استراتژی ارزش‌های بنیادی و اساسی رستوران یا کافه مشخص می‌شود؛ سپس این ارزش‌ها مبنایی برای تعیین خدمات و نحوه ارائه آن‌ها قرار می‌گیرند. به طور مثال شاید رفتار شایسته با مشتری، پرسنل ماهر، غذاهای باکیفیت و… جزو ارزش‌های شما هستند. در این صورت خدمات شما باید در راستای این ارزش‌ها و این اهداف باشد.

درونی‌سازی یکی از شرایط مهم در استراتژی برندینگ کافه، فست فود یا رستوران است. به این معنی که کارمندان یا پرسنل به این باور قلبی و درونی برسند که خدمات درست از جانب آنها هم به رشد کلی مجموعه هم به رشد و ترقی فردی آنها کمک می‌کند.

استراتژی برندینگ شخصی

نوعی دیگری از استراتژی برندینگ که می‌توان در مورد رستوران، کافه یا فست فود پیاده کرد، استراتژی برندینگ شخصی یا پرسنال برندینگ است. در این نوع استراتژی برندینگ فست فود یا کافه، روی خدمات و محصولات تمرکز نمی‌شود، بلکه افراد باتکیه‌بر شهرت و معروفیت خود برندسازی می‌کنند. درصورتی‌که دارای جایگاه خوب و شناخته شده‌ای در جامعه هستید، استراتژی پرسنال برندینگ یکی از بهترین راهکارها برای جذب مشتری است. مواردی مثل فعالیت در شبکه‌های مجازی، راه اندازی وب‌سایت، همکاری با سایر سازمان‌ها و پرورش حس همدلی با مشتری باید در برندینگ شخصی موردتوجه قرار بگیرند.

استراتژی برندینگ کارفرما

در برندسازی رستوران، این فقط مشتریان نیستند که روی آنها تمرکز می‌شود. نیروی کار و پرسنل هم به‌عنوان بخشی مهم و تأثیرگذار از این مجموعه باید موردتوجه قرار بگیرند. در این نوع استراتژی برندینگ رستوران، کارفرما تلاش می‌کند تا ماهرترین و بهترین نیروی کار را جذب کند. در واقع باید نشان دهید که کارکردن با مجموعه، کافه یا رستوران شما چه منفعتی برای پرسنل دارد. چند مورد از مراحل برندسازی کافه، رستوران یا فست فود به روش کارفرما را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • تعیین اهداف
  • تعیین شاخص کلیدی عملکرد برای
  • ایجاد EVP (پیشنهاد ارزش کارفرما) که ارزش‌ها و انتظارات کارفرما و کارجو در آن مشخص شده است.
  • استفاده از بازاریابی استخدام از طریق شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و…
  • کمک‌گرفتن از کارمندان برای رشد برند از طریق نظرخواهی، حل مشکلات آنها، پاداش و…

استراتژی برندینگ آنلاین

از نقش دنیای آنلاین و فضای مجازی در برندسازی رستوران نمی‌توان گذر کرد. یکی از انواع استراتژی برندینگ کافه، فست فود و رستوران، استراتژی برندینگ آنلاین است. در این روش از فضای دیجیتال و آنلاین برای برندسازی و ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و… ابزارهای مهم برای برندینگ آنلاین هستند.

بیشتر مشتریان قبل از اینکه به رستوران شما سر بزنند یا غذاهای شما را تست کنند، از طریق اینترنت و فضای آنلاین در مورد رستوران شما تحقیق می‌کنند. فعالیت در این فضا یک مهر تأیید بر فعالیت جدی و حرفه‌ای شما است که در بیشتر مواقع بر روی دید مشتری تأثیر مثبتی می‌گذارد. برای داشتن استراتژی برندینگ موفق باید نکات زیر را در نظر داشت:

  • ارزش‌ها و اهداف باید برای تیم تولید محتوا و ادمین‌ها به طور شفاف و واضح، تفهیم شود.
  • انسجام و یکپارچگی در همه شبکه‌های اجتماعی مثل اینستا، لینکدین، تلگرام و … باید حفظ شود.
  • ارتباط با مخاطب، تعامل و پاسخگویی به سؤالات یا شکایت‌های آنها بخشی مهم از استراتژی برندینگ رستوران به شیوه آنلاین است.

برندینگ آنلاین از طریق روش‌های مختلفی مثل شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، سئو و بازاریابی محتوایی انجام می‌شود.

استراتژی برندینگ آفلاین

بازاریابی بخشی مهم و جدانشدنی از برندسازی رستوران است. نوعی از استراتژی برندینگ فست فود و رستوران به روش آفلاین انجام می‌شود. این روش کاملاً برعکس استراتژی آنلاین بوده و روی بازاریابی در دنیای حقیقی تمرکز دارد. روش‌های مختلفی نیز برای انجام آن وجود دارد که بسته به میزان بودجه و هزینه، امکان انتخاب از میان آنها وجود دارد از جمله:

  • کاتالوگ و بروشور
  • مجلات
  • بنر
  • تراکت هدایای تبلیغاتی
  • استیکر
  • تابلو های نوری

محصولات چاپی، کاتالوگ‌ها و بنرهایی که در اماکن مختلف قرار می‌گیرند، حاوی اطلاعاتی درباره خدمات، لوگو، آدرس و… در مورد رستوران هستند.  این محصولات و نوشته‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرند و در صورت تکرار، در ذهن آن‌ها ثبت می‌شود. به‌علاوه که آنها را به حداقل یکبار مراجعه به رستوران و فست فود شما ترغیب می‌کند. پس تا جایی که امکان دارد اسم و لوگوی خود را در خارج از رستوران و داخل رستوران در معرض دید قرار دهید تا ملکه ذهن مشتریان شود. مثلاً می‌توانید لوگو این اطلاعات را روی بسته‌بندی غذاها و نوشیدنی‌ها، جعبه‌های پیتزا، منو و کاتالوگ‌ها و… چاپ کنید.

استراتژی برندینگ مشترک

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی که در ارتباط با رستوران و کافه هم می‌توان پیاده‌سازی کرد، استراتژی برندینگ مشترک است. در این نوع برندسازی، دو یا چند شرکت با نام‌های تجاری مختلف یا حتی حوزه کاری مختلف، با هم ادغام می‌شوند. این شرکت‌ها به‌عنوان یک مجموعه برای افزایش سود، برندسازی و رشد با هم همکاری می‌کنند. 4 استراتژی مهم در ارتباط با برندینگ مشترک وجود دارد:

  • استراتژی برند جهانی
  • استراتژی تقویت برند
  • استراتژی توسعه برند
  • استراتژی نفوذ در بازار

مراحل برندینگ رستوران

استراتژی‌های مختلفی برای معرفی و برندینگ رستوران وجود دارد که بخش‌های مختلف رستوران و روش‌های مختلف بازاریابی را در برمی‌گیرند. مراحل و نقشه راه برای هرکدام از آنها نیز متفاوت است اما به‌طورکلی مراحل برندسازی رستوران یا مراحل برندسازی فست فود شامل موارد زیر هستند:

  1. تعریف هویت برند باتوجه‌به ارزش‌ها
  2. تعین اهداف و چشم‌انداز رستوران، کافه یا فست فود
  3. انتخاب نام و لوگوی مناسب برای رستوران یا کافه
  4. شناخت مخاطب هدف
  5. شناخت موقعیت خود نسبت به رقبا
  6. انتخاب تم و ظاهر سفارشی برای رستوران یا فست فود
  7. به اشتراک گذاشتن غذاها در رسانه‌های اجتماعی
  8. طراحی منو و به‌روزرسانی آن
  9. بررسی استراتژی‌های فعلی و تغییر در آن‌ها بسته به شرایط

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “برندینگ برند مک دونالد چگونه بود؟” را از بلاگ مودت مطالعه نمایید.

نکات مهم در مورد لوگوی رستوران

فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی و ارائه خدمات خوب به مشتری، موارد مهمی در استراتژی برندینگ رستوران هستند. عناصر و جزئیات مهم دیگری دراین بین وجود دارند که در برندسازی و نشان‌دادن هویت واقعی رستوران، بسیار تأثیرگذار هستند، مثل لوگوی رستوران. در ادامه نکات مهمی را در مورد لوگو و بهترین روش‌های نمایش آن بررسی می‌کنیم.

نام و لوگوی رستوران

اگر می‌خواهید در ذهن مشتری ماندگار شوید، روی اسم رستوران و کافه خود بیشتر فکر کنید. از اسم‌های پیچیده، طولانی و تکراری استفاده نکنید. تلفظ اسم رستوران برای همه باید راحت باشد و به‌راحتی به ذهن سپرده شود. سبک رستوران در انتخاب اسم مهم است. لوگو هم به‌اندازه اسم، مهم بوده و بخش مهمی از هویت رستوران را تعریف می‌کند. پس لوگوی خاص و ماندگاری انتخاب کنید تا ماندگار شوید.

تابلوهای ورودی و داخلی کافه

تابلوهایی که در ورودی رستوران یا داخل رستوران در بخش‌های مختلف نصب می‌شوند، به برندسازی کمک می‌کنند. علاوه بر طراحی چشمگیر و جذاب این تابلوها، لوگوی رستوران را هم به‌وسیله آنها نمایش دهید و به‌این‌ترتیب قدم مهمی در راستای استراتژی برندینگ کافه و رستوران بردارید.

بسته‌بندی غذا و نوشیدنی

هرجایی که فکر می‌کنید نگاه مشتری به آن می‌افتد را به فرصتی برای برندینگ فست فود و رستوران خود تبدل کنید. چه چیزی بهتر از ظروف بسته‌بندی غذا و نوشیدنی، پاکت، جعبه‌های پیتزا و…؟ اسم، لوگو، آدرس و خدمات خود را روی این ظروف چاپ کنید تا مشتری برای دفعات بعد هم شما را به یاد بیاورد یا به دیگران معرفی کند.

منو و لباس فرم

منوی رستوران یا کافه بهتر است همراه با تصویر و قیمت باشد. لباس فرم پرسنل اگر یک‌دست و به‌صورت اختصاصی برای رستوران طراحی شده باشد، تأثیر بهتری روی برندسازی دارد. اما نکته مهم‌تر در استراتژی برندینگ فست فود و رستوران، نمایش لوگو و اسم رستوران به‌وسیله منو و لباس فرم کارمندان است.

جمع‌بندی

برندسازی رستوران فقط به یک فعالیت خاص یا یک نوع استراتژی، ختم نمی‌شوند. مجموعه‌ای از استراتژی‌ها باید در کنار هم اجرا شوند، تا برندسازی اتفاق بیفتد. نکته مهم این است که برندسازی طی چند روز یا چند ماه حاصل نمی‌شود. استراتژی برندینگ رستوران باید پیوسته و طولانی ادامه یابد تا به جایگاه موردنظر در جامعه رسید. فضای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی جزئی غیرقابل حذف از استراتژی برندینگ کافه هستند. در کنار فضای آنلاین، برندسازی به روش‌های قدیمی مثل بنر، کاتالوگ و… هم باید ادامه پیدا کنند. به‌ویژه لوگو و نام رستوران که باید روی تمام ظروف بسته‌بندی و جعبه‌ها چاپ شوند تا مدام جلوی چشم مشتری باشند. در این مطلب انواع استراتژی برندینگ فست فود، رستوران و کافه به همراه نکات مهمی برای برندسازی مورد بررسی قرار گرفتند. این نکات را اجرایی کنید تا در ذهن‌ها باقی بمانید.

 

 

 

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟