مراحل برندینگ کافه و رستوران

steps-of-restaurant-branding

اگر به دنبال راه‌اندازی یک رستوران هستید، باید درباره برندسازی و مراحل برندینگ رستوران تحقیق کرده و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. زمانی که یک کافه یا رستوران و حتی فست فود را به‌عنوان یک برند انحصاری به مشتریان معرفی می‌کنید، همه چیز فرق می‌کند. در روند برندسازی رستوران صاحبان برند یک لحن واحد را با مشتریان داشته و همین مسئله آن‌ها را نسبت به رقبا متمایز می‌کند. در نهایت این تمایز که درنتیجه رعایت مراحل برندینگ کافه و رستوران ایجاد شده، به جذب مشتریان بیشتر کمک می‌کند. در این مطلب درباره لزوم و اهمیت برندینگ صحبت کرده و می‌بینیم که مراحل برندینگ فست فود یا کافه و رستوران‌ها به چه صورت است.

اهمیت برندینگ کافه رستوران

معمولاً افراد به تأثیر و اهمیت برندینگ برای کافه و رستوران‌ها چندان آگاه نیستند اما برندسازی بخش مهمی از استراتژی مارکتینگ برای این مشاغل به شمار می‌رود. داشتن یک هویت و برند منحصربه‌فرد در ایجاد وجه تمایز شما با رقبا کمک کرده و با جلب اعتماد مشتریان بیشتر، در رشد کسب‌وکار مؤثر است. علاوه‌براین، رعایت مراحل برندینگ رستوران و کافه امکان ارتباط مؤثرتر با مشتریان در حین تبلیغات را فراهم می‌کند.

به‌طور عمده برندسازی برای هر کسب‌وکاری اهمیت دارد اما در صنعت رستوران‌داری بسیار مؤثر است. برندی که سعی در شناساندن آن به مشتریان دارید، هویت شما در میان رقبا را تعیین می‌کند. اما آنچه که اهمیت دارد، آن است که مراحل برندینگ کافه یا رستوران‌ها باید به درستی رعایت و دنبال شود. در ادامه درمورد مراحل برندسازی فست فود و سایر مشاغل مشابه آن توضیح می‌دهیم.

مراحل برندینگ رستوران

همانطور که گفتیم، بسیار مهم است که مراحل برندینگ رستوران و کافه‌ها به درستی دنبال شوند. مراحل اصلی عبارت است از:

1.ایجاد بیانیه هدف برند

تنظیم بیانیه هدف برند اولین مرحله در برندسازی رستوران شما است. در واقع این مرحله بیشتر برای برنامه‌ریزی کلی کسب‌وکار شما و به خصوص نحوه کار در داخل کاربرد دارد. یک بیانیه هدف که با فکر تنظیم شده پایه و اساس رستوران را تشکیل می‌‍دهد و با ارائه طرز فکر اساسی استراتژی کسب‌وکار شما، تمام تصمیمات آینده را نیز هدایت می‌کند. در واقع در این مرحله تعیین می‌کنید که چرا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده‌اید. برای تنظیم بیانیه هدف برند در مراحل برندینگ کافه یا رستوران خود، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • کل بیانیه باید مختصر و کوتاه نوشته شود.
  • شفاف باشد.
  • صادقانه تنظیم شود.
  • منحصربه‌فرد باشد.
  • قابل انجام و دستیابی باشد.

پس از ایجاد بیانیه هدف کسب‌‎وکار خود، آن را در جای مشخصی نگهداری کنید تا همه تیم در طول فرآیند رشد برند به آن دسترسی داشته و آن را رعایت کنند. این یکی از مهمترین مراحل برندسازی کافه و رستوران یا حتی فست فودها است زیرا با وفاداری به این بیانیه، برند روز به روز شاهد موفقیت خود خواهد بود.

2.ایجاد شخصیت متمایز برند خود

یکی دیگر از مراحل برندینگ رستوران آن است که با ایجاد و تثبیت یک شخصیت و هویت متمایز برای برند خود، حس کلی مشتریان درباره خدمات خود را شکل داده و ارتباطی عاطفی با آنان برقرار کنید. داستانی که برند شما پشت سر گذاشته، می‌تواند اصلی‌ترین منبع الهام برای ایجاد هویت برند باشد. این یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز شما از رقبایتان خواهد بود.

3.جمعیت شناسی و انتخاب مکان مناسب

بررسی موقعیت مکانی از نظر جمعیت شناسی یکی از مراحل برندینگ کافه و رستوران‌ها است. بهتر است قبل از امضای اجاره‌نامه یا خرید فضایی برای راه‌اندازی کار خود، باید حتماً موقعیت مکانی آن را بررسی کنید زیرا ارتباط مستقیم با موفقیت کسب‌وکار و در نهایت درآمد شما دارد.

یکی از رایج‌ترین اشتباهات صاحبان رستوران و کافه‌ها در این مرحله آن است که سعی می‌کنند که برای همه جذاب باشند اما نباید فراموش کنید که سلیقه‌ها بسیار متفاوت است. برای این کار، می‌توانید ویژگی‌های اساسی مشتریان خود ماند سن، جنسیت یا میزان درآمد و … را در نظر بگیرید. این مرحله از مراحل برندسازی رستوران و کافه‌ها همچنین روی نحوه قیمت‌گذاری نیز تأثیر دارد.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در این مرحله در نظر بگیرید، اشباع شدن آن منطقه از رستوران‌ها، کافه و فست فودها است. البته هرچند که کار در چنین فضایی با ایجاد روش‌های متفاوت ارائه خدمات یا سرو غذاهای متفاوت‌تر امکانپذیر است، اما رقابت بسیار سخت‌تر خواهد بود.

4.تنظیم منوی رستوران یا کافه

در این مرحله، درباره مهمترین جزء از کسب‌وکار شما، یعنی غذا و آنچه که به مشتریان ارائه می‌دهید، صحبت می‌کنیم. اگر در روند برندسازی یا مارکتینگ هستید اما هنوز موفق به نهایی کردن منوی خود نشده‌اید، نگران نباشید. این مسئله برای اغلب رستوران و کافه‌ها وجود دارد و حتی بسیاری از آن‌ها پس از شروع کار خود و با آزمون و خطا به یک گزینه نهایی می‌رسند.

ایده‌آل‌ترین نوع منوی رستوران، گزینه‌ای است که در کنار غذاهای کلاسیک و معمولی، انواع وعده‌های غذایی منحصربه‌فرد را نیز ارائه می‌دهد. منو یکی از اصلی‌ترین عناصر معرفی برند شما است که مشتریان بیش از هر چیزی با آن در ارتباط بوده و به آن توجه می‌کنند. علاوه‌براین، منوی نهایی باید بازتابی از بیانیه هدف رستوران و هویت متمایز شما باشد. همچنین برای مؤثرتر شدن مراحل برندینگ رستوران خود می‌توانید از المان‌های شخصی و داستان برند در طراحی و چیدمان منو استفاده کنید.

5.انتخاب و ایجاد یک نام جذاب

انتخاب نام، یکی دیگر از اصلی‌ترین مراحل برندینگ کافه یا فست فود و رستوران‌ها است. این نام باید مناسب، متمایز و جذاب بوده و بتواند داستان برند را بازگو کند. این نام باید دارای سه ویژگی زیر باشد:

  • به نوع خدمات و غذاهای شما اشاره کند.
  • حس کنجکاوی را در مخاطب ایجاد کند.
  • به راحتی به خاطر سپرده شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “استراتژی‌های برندسازی رستوران” را از بلاگ مودت مطالعه نمایید.

6.طراحی لوگو

یکی دیگر از مراحل برندسازی فست فود یا رستوران و کافه بعد از انتخاب نام، طراحی یک لوگوی انحصاری است که نام برند را تکمیل کند. بهترین طراحی لوگو آن است که حس و حال مشتریان را در فضای داخل رستوران وصف کرده و شعار یا داستان برند را نشان دهد. این لوگو باید به اندازه‌ای قوی باشد که مشتریان را به داخل رستوران جذب کند.

همچنین توجه داشته باشید که توجه بیش از حد به جذابیت و منحصربه‌فرد بودن لوگو نباید باعث شود که آن را پیچیده یا ناخوانا انتخاب کنید. این لوگو را می‌توانید در جزئیات مختلف فضای رستوران از جمله منو، دیوارها، دستمال‌ها و … چاپ کنید. بهتر است طراحی لوگو را به افراد متخصص واگذار کنید.

7.طراحی فضای داخلی رستوران

فضای داخلی رستوران یا کافه شما باید پس از هویت‌دهی به برند و انتخاب سبک پذیرایی شما (با تنظیم بیانیه هدف) طراحی شود. سپس با توجه به این عناصر می‌توانید یک فضای منحصربه‌فرد ایجاد کنید. مهمترین اصل در مراحل برندسازی کافه و رستوران‌ها آن است که فضای ایجاد شده به مشتریان احساس راحتی بدهد.

8. تمرکز بر خدمات به مشتریان

مانند هر‌کسب‌کار‌ دیگری، ارائه بهترین خدمات به مشتریان برای رستوران‌ها، کافه و فست فودها ضروری است‌. امروزه کمک گرفتن از فضای آنلاین به شدت روی موفقیت مارکتینگ و برندینگ کسب‌وکارها تأثیر گذاشته است. معمولاً بیشتر مشتریان بیشتر از توصیه‌های شخصی به بررسی‌های آنلاین اعتماد داشته و براساس آن تصمیم می‌گیرند. یعنی اگر رستوران شما در پلتفرم‌های آنلاین از جمله گوگل، رسانه‌های اجتماعی و … بازخوردهای‌مثبت بیشتری داشته باشد، در جذب مشتری موفق‌تر‌ است. به همین دلیل است که توجه به نحوه ارائه خدمات به مشتری، به‌عنوان یکی از مهمترین مراحل برندینگ رستوران و کافه یا فشت فود شما شناخته می‌شود.

9.در نظر گرفتن برنامه‌های سرگرمی در رستوران

اگر برای مراحل برندینگ فست فود برنامه‌ریزی می‌کنید و به برندسازی رستوران و کافه خود فکر‌می‌کنید، داشتن برنامه‌های سرگرمی را می‌توانید به‌عنوان یک روش بازاریابی مؤثر در نظر داشته باشید. لزومی ندارد که پیشنهادهای رستوران شما تنها به غذا محدود شود. قبل از هر چیز باید به فکر ایجاد فضایی باشید که مشتریان در کنار به دست آوردن آرامش، در آنجا سرگرم می‌شوند. برای مثال، می‌توانید از برنامه‌های موسیقی زنده و یا هرگونه برنامه دیگری که با فضای کافه و رستوران همخوانی داشته باشد، استفاده کنید.

10.حضور مداوم در فضای آنلاین

پس از گذراندن مراحل برندینگ کافه که تا به اینجا بررسی کردیم، می‌توان گفت که روند برندسازی شما تا حد زیادی تکمیل شده است‌. در مرحله آخر، زمان آن رسیده که علاوه‌بر حضور فعال و مؤثر در دنیای واقعی، به فکر حضور در فضای آنلاین نیز باشید. البته بسیار مهم است که در فضای آنلاین نیز همان هویت برند را حفظ کنید. در‌ مرحله اول می‌توانید یک وب سایت اختصاصی راه‌اندازی کنید. می‌توانید منو، قیمت‌ها، عکس غذاها و همچنین تصاویر فضای داخلی رستوران و کافه خود را در وب سایت قرار دهید. بعد از وب سایت نیز می‌توانید به سراغ سایر پلتفرم‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی بروید.

۱۱. بسته بندی خلاقانه و متمایز

داشتن بسته بندی رستورانی مناسب می‌تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند. در دنیای امروز بسته بندی فست فود و رستوران‌ها یکی از عوامل مهم در ساختار درست تصویر برند و همچنین جذب مشتری است.

همه این ۱۱ مورد، مراحل برندسازی رستوران و کافه یا فست فودها هستند که قبل از شروع به اقدامات عملیاتی باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید تا به بهترین وجه انجام شوند.

مراحل برندینگ محصول

معمولاً مراحل برندینگ محصول مشابه همان مراحل برندینگ کافه و رستوران‌ها است که بررسی کردیم‌. یعنی برای برندسازی یک محصول نیز باید تمام مراحل گفته شده اعم از ایجاد بیانیه هدف، ایجاد شخصیت و‌ هویت متمایز، انتخاب نام و طراحی لوگو و … را طی کنید‌. اما برندینگ محصولات می‌تواند با برندسازی یک کسب‌وکار کمی تفاوت داشته باشد.

در برندسازی یک کسب‌وکار، تمرکز روی تمام برند است و تنها روی یک‌ محصول خاص متمرکز نمی‌شوید. مانند مراحل برندسازی رستوان که باید تمام اجزا در نظر گرفته شده و تمرکز تنها بر برندینگ غذا نیست‌. همه مراحل ‌و اجزای برندینگ‌ مانند قطعات پازل به هم مرتبط بوده و نمی‌توان یکی از آن‌ها را نادیده گرفت‌.

اما در برندینگ محصول، استراتژی برندسازی حول یک محصول خاص شکل می‌گیرد. برای درک بهتر این تفاوت، بهتر است یک‌ مثال از یک کمپانی بزرگ و نام آشنا را بررسی کنیم. آیا می‌دانستید که کمپانی پپسی علاوه‌بر نوشابه و نوشیدنی‌های دیگر، محصولات دیگری مانند چیپس، غلات صبحانه و … نیز تولید می‌کند؟ اما از آنجایی که این محصولات از محصول اصلی پپسی یعنی نوشابه جدا شده و برندینگ جداگانه برای آن‌ها انجام می‌شود، اغلب مردم این موضوع را نمی‌دانند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “برندینگ رستوران KFC” را از بلاگ مودت مطالعه فرمایید.

از دیگر تفاوت‌های برندسازی محصول و اصول برندینگ رستوران، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در برندینگ محصول می‌توانید کل روند را برای محصولات مختلف بصورت مجزا انجام دهید. این موضوع باعث می‌شود تا با تمرکز بیشتر روی یک مسیر، کارها را بهتر انجام دهید. همچنین مشتریان نیز می‌توانند درباره تنها خرید یک محصول تصمیم‌گیری کنند و دیگر با انتخاب‌های متفاوت سردرگم نمی‌شوند.

جمع بندی

در این مطلب بطور کامل به بررسی مراحل برندینگ رستوران و کافه‌ها‌ پرداخته و دیدیم که صاحبان این کسب‌وکار برای ارتباط بهتر با مشتریان خود و همچنین رشد برند باید چه کارهایی انجام دهند. همچنین دیدیم که مراحل برندینگ فست فود نیز مشابه رستوران و کافه‌ها به چه عناصری نیاز دارد‌. اگر به تازگی به دنبال راه‌اندازی رستوران خود هستید، مطالعه این مطلب برای شما مفید خواهد بود. علا‌وه‌براین، در کنار مراحل برندینگ کافه و رستوران‌ها به برندسازی محصولات نیز پرداخته و دیدیم که چه تفاوتی با برندینگ یک مجموعه کامل دارد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟