اصول برندینگ کافه رستوران؛ از برندینگ رستوران چه می‌دانید؟

resturan-branding

اغلب صاحبان رستوران‌ها تصور می‌کنند که لازم نیست نگران برندینگ رستوران خود باشند؛ زیرا روند مارکتینگ برای این دسته از کسب‌وکارها نمی‌تواند مؤثر باشد. اما این مسئله درست نیست و طراحی استراتژی برندسازی حتی برای رستوران‌های کوچک نیز بسیار مهم است. در واقع همین روند برندسازی رستوران است که باعث می‌شود مشتریان به آنجا برگردند، شما را به دوستان خود معرفی کرده و وقتی به مکان جدیدی نقل مکان کرده یا شعب جدید را افتتاح می‌کنید، همچنان شما را دنبال کنند. این مسئله نه تنها درباره رستوران‌ها، بلکه درمورد برندینگ کافه یا برندینگ فست‌فود و … نیز صادق است.

به عبارت کلی، همه چیز درباره کسب‌وکار رستوران شما از جمله بازاریابی، غذاها، خدمات مختلف و تجربه کلی مشتریان، به استراتژی برندینگ مرتبط می‌شود. زمانی که برندسازی در کسب‌وکار رستوران، کافه یا فست‌فودها بطور جدی دنبال می‌شود، می‌تواند تا 23% درآمد را افزایش دهد. در ادامه این مطلب، بیشتر درباره لزوم برندینگ فست فود یا کافه و رستوران‌ها صحبت کرده و جزئیات بیشتری را درباره روند برندسازی بررسی می‌کنیم.

 لزوم برندینگ رستوران

یک استراتژی قوی برندسازی برای رستوران یا کافه می‌تواند آن را از سایر رقبا متمایز کرده و تجربه و فضایی به یاد ماندنی برای مشتریان ایجاد کند. چه رستوران خود را به تازگی راه‌اندازی کرده و یا در حال تغییر نام تجاری (Rebranding) خود هستید، همچنان باید به جزئیات برندینگ رستوران توجه کنید.

درواقع برندسازی کافه و رستوران‌ها با شخصیت و هویت آن در ارتباط است. یک برندینگ قوی ارزش‌ها و هدف کسب‌وکار شما را بیان کرده و روی مفهوم کار و محیطی کسب شما تأثیر مستقیم دارد. زمانی که صاحب یک برند فردی خوش فکر و باهوش باشد، سعی می‌کند با مشتریان خود بیشتر مانند مهمان برخورد کرده و یک ارتباط عاطفی با آنان برقرار کند. مشتریان باید به محض ورود به فضای رستوران حس انحصاری برند شما را دریافت کرده و آن را در تمام جزئیات خدمات، نوع غذاها، طرز پذیرایی، اقدامات بازاریابی و … لمس کنند. یک برندسازی قوی نه تنها باعث می‌شود مشتریان همیشگی به شما وفادار بمانند، بلکه باعث جذب مشتریان جدید نیز خواهد شد. همه این‌ها، مزایای توجه به برندسازی در کسب‌وکار رستوران‌ها، کافه و فست فودها هستند که لزوم برندینگ را نشان می‌دهد.

اصول طراحی برندینگ کافه رستوران

دیدیم که چرا طراحی استراتژی برندینگ رستوران یا کافه و فست‌فودها تا این اندازه اهمیت دارد. اما باید به این نکته توجه کنید که این کار اصول خاص خود را دارد که بدون رعایت آن‌ها، امکان برندسازی موفق وجود ندارد. مهمترین اصول و عناصر طراحی برندینگ کافه و رستوران‌ها عبارت است از:

1.توجه به سبک رستوران

کافی است به کافه و رستوران‌های سطح شهر خود نگاهی بیاندازید تا به راحتی تفاوت بین سبک‌های مختلف را متوجه شوید. رستوران‌های مختلف می‌توانند رسمی، ساده، گران قیمت، با امکان سرو انواع خاصی از غذاها و … باشند. این یکی از مهمترین اصول در طراحی برندینگ است و کل استراتژی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2.شناخت مخاطبان

برای آن که بتوانید روش کلی برندینگ کافه و رستوران خود را طراحی کنید، باید بدانید که این کار را برای چه کسانی انجام داده و مخاطبان آن چه کسانی هستند. این موضوع بیشتر به سبک رستوران مرتبط می‌شود. سبکی که برای رستوران خود انتخاب کرده‌اید، تعیین می‌کند که چه کسانی به آنجا می‌آیند. آیا مشتریان شما اغلب خانواده‌ها، زوج‌های جوان، افراد شاغل و … هستند؟ مشتریان شما بیشتر به سبک سنتی علاقه دارند یا کافه و رستوران‌‌های مدرن را می‌پسندند؟ آیا مشتریان شما افراد ثروتمند هستند یا از طبقه متوسط؟

همه این موارد باید در روند برندینگ بررسی و مدنظر قرار داده شود. در نتیجه استراتژی را طراحی می‌کنید که مخاطبان به خوبی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

3.ایجاد یک پلن هدف برای رستوران

پلن یا برنامه هدف شما، اساس کسب‌وکار، ارزش‌ها و آنچه را که می‌خواهید به دست آورید، تعیین می‌کند. این برنامه نشان می‌دهد که مشتریان چه چیزی را از شما دریافت می‌کنند که نمی‌توان از سایر رقبا بگیرند. همچنین این کار به ایجاد ارتباط بهتر با کارکنان نیز کمک می‌کند؛ زیرا آن‌ها را نیز به یک هدف و طرز کار واحد پایبند می‌کند.

4.نام برند

کلیدی‌ترین بخش بازاریابی و برندسازی کافه و رستوران‌ها، نامی است که برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید. نامی که انتخاب می‌کنید باید منحصربه‌فرد و در عین حال به یاد ماندنی و البته مرتبط با کسب‌وکار رستوران، کافه یا فست فود شما باشد. در واقع این نام باید نشان دهنده برند انحصاری شما بوده و مشتریان با شنیدن آن بتوانند تشخیص دهند که به چه مکانی با چه نوع پذیرایی و غذاهایی مراجعه می‌کنند.

5.طراحی لوگو

لوگو نیر مانند نام، هم برای بازاریابی برند و هم در برندینگ فست فودها و کافه یا رستوران‌ها، نقشی کلیدی دارد. لوگو می‌تواند یک طراحی شامل نماد منحصربه‌فرد بوده و یا تنها شامل حروف و نام رستوران با یک فونت زیبا، رسا و البته متمایز باشد. حتی رنگی که در لوگو به کار می‎برید نیز باید بطور انحصاری حس برند شما را برای مشتریان تلقی کند. اگرچه طراحی یک نماد انحصاری می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما همیشه هم ضروری نیست بلکه حتی یک فونت جذاب برای نوشتن نام رستوران در تابلوهای تبلیغاتی، وب سایت، منو و سایر جزئیات تبلیغاتی، بسیار کارآمد است.

6. بسته بندی رستوران

پس از مشخص شدن هویت بصری رستوران، یکی از مهم‌ترین عوامل در روند برندسازی، طراحی و تولید انواع بسته بندی رستوران است. با داشتن بسته بندی رستورانی مناسب می‌توانید مشتریان خود را جذب نمایید و در خاطر آن‌ها باقی بمانید.

6.شعار برند شما چیست؟

نمی‌توان گفت که داشتن یک شعار انحصاری برای برندینگ فست فود یا کافه و رستوران شما الزامی است، اما استفاده از آن می‌تواند به نقش بستن برند در ذهن مخاطب کمک کند. این شعار باید کوتاه و مختصر بوده و ویژگی متمایز یا هدف شما را نشان دهد.

7.محیط رستوران یا کافه

یکی دیگر از مهمترین اصولی که باید در برندینگ رستوران خود به آن توجه کنید، طراحی داخلی محیط آن است. این یکی از اولین مواردی است که مشتریان شما با آن مواجه شده و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. بطور کلی، تمام جزئیات و بخش‌های مختلف محیط داخلی کافه یا رستوران شما باید تداعی کننده برند انحصاری شما باشد. همچنین باید به راحتی مشتریان و ایجاد تجربه عالی برای آنان نیز در طراحی دقت کنید. برخی از مهمترین اجزای طراحی محیط رستوران‌ها عبارت است از:

  • نورپردازی
  • دکور داخلی
  • سرویس ظروف و سایر جزئیات رومیزی
  • طرح رنگی استفاده شده برای دیوار، ظروف، منو، میز و صندلی‌ها و …
  • موسیقی
  • لباس پرسنل
  • آرامش بخش بودن فضا
  • طراحی منو

8.وب سایت و دیگر پلتفرم‌های بازاریابی دیجیتال

چه مشتریان احتمالی و چه کسانی که بطور مداوم به رستوران و کافه شما می‌آیند، برای بررسی منو، ساعات کاری و یا حتی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برند، احتمالاً وب سایت را بررسی می‌کنند. علاوه‌بر وب سایت، داشتن حساب کاربری در سایر پلتفرم‌های اجتماعی نیز بسیار مهم است.

برای داشتن ارتباط نزدیک‌تر و مداوم با مشتریان خود، که یکی از اصول اساسی برندسازی رستوران یا کافه و فست فودها است، باید در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده و یک وب سایت به‌روز داشته باشید. در کنار این موارد، به صنایع چاپی که بصورت فیزیکی می‌تواند مشتریان را به ارتباط با برند شما ترغیب کند نیز غافل نشوید.

9.انتخاب نوع و کیفیت غذا

نوع غذا نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در برندسازی فست فود و رستوران‌ها است. اگر به عنوان یک فست فود کار خود را شروع می‌کنید، طراحی برندینگ شما با رستوران تفاوت دارد؛ زیرا نوع غذاها و شکل سرو آن‌ها قطعاً متفاوت است. همچنین این مرحله برای رستوران‌ها می‌تواند کمی دشوارتر باشد زیرا انواع مختلفی از رستوران‌ها با سبک و غذاهای مختلف، سرو غذای ملیت‌های مختلف، سنتی یا مدرن و … وجود دارد.

برای هر کسب‌وکاری، مشتریان سرمایه اصلی هستند که باید حفظ شوند. همانطور که دیدید اغلب اصول برندینگ فست فود و رستوران نیز به مشتریان شما مرتبط شده و در نهایت برای جذب و حفظ آن‌ها است.

عوامل موفقیت در برندسازی رستوران، کافه و فست فود

برای آن که برندینگ کافه رستوران خود را به بهترین طراحی و اجرا کنید، برخی عوامل اساسی وجود دارد که باید رعایت شوند. مهمترین عوامل عبارتند از:

1.قبل از هر چیز، پلن هدف خود را معرفی کنید.

پایه و اساس فرآیند ساخت برند یک کافه یا رستوران، تعیین برنامه هدف است. این کار روی تمام تصمیمات آینده شما برای کسب‌وکارتان تأثیر خواهد گذاشت. یک پلن هدف باید نشان دهد که؛

  • شما که هستید؟
  • چه کاری قرار است انجام دهید؟
  • چرا این کار را انجام می‌دهید؟
  • قرار است به چه چیزی دست پیدا کنید؟

2.رقابت را در حوزه کاری خود بررسی کنید.

قبل از ایجاد یک استراتژی برندینگ موفق، بسیار مهم است که رقابت را در حوزه کاری رستوران، کافه یا فست فودی که قرار است راه‌اندازی شود، بررسی کنید. این کار همچنین به موقعیت بازار و شناخت مخاطبان هدف نیز کمک می‌کند.

3.جایگاه کسب‌وکار خود را در بازار هدف درک کنید.

بعد از ایجاد پلن هدف و درک رقابت، گام بعدی این است که ببینیم رستوران چگونه در بازار هدف قرار می‌گیرد. برای درک بهتر از جایگاه رستوران یا کافه خود در بازار هدف، باید چهار اصل کلیدی را در نظر بگیرید.

  • چه خدماتی ارائه می‎کنید.
  • چه مزایایی به مشتریان خود ارائه می‌دهید.
  • مشتریان شما چه کسانی بوده و معمولاً به دنبال چه چیزی هستند.
  • تا جای ممکن، از بازار هدف خود داده‌های بیشتری جمع‌آوری کنید. این داده‌ها می‌تواند شامل آمارهای درآمد، مواد غذایی محبوب، مناطق محبوب برای راه‌اندازی رستوران و … است.

4.هویت منحصربه‌فرد برند رستوران خود را بسازید.

هر سه مرحله قبلی، به ایجاد یک هویت انحصاری برای برندینگ رستوران و کافه شما کمک می‌کند. در واقع ایجاد هویت برای یک کسب‌وکار بطور کامل به نحوه ارتباط با مشتریان مربوط می‌شود. منوی پیشنهاد، لوگوی رستوران، شعار برند شما و حتی نحوه کار پرسنل نیز می‌تواند این هویت را شکل دهد.

5.منوی مناسب برای برند خود بسازید.

منوی رستوران شما نه تنها به نقش بستن هویت آن و پلن هدف مربوط می‌شود، بلکه نقش مهمی در رشد کار شما دارد. همچنین این منوی کافه و رستوران شما است که تعیین می‌کند چه نوع سازماندهی در آشپزخانه باید رعایت شده و به چه نوع فضایی نیاز دارید. علاوه‌براین، منو و آنچه که در آن قرار می‌گیرد، بطور مستقیم نحوه طراحی برندینگ کافه و رستوران شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که نوع مشتریان و مخاطبان را تعیین می‌کند.

6.مکان مورد نیاز برای کار خود را طراحی و ایجاد کنید.

پس از تمام مراحل بررسی شده، زمان آن رسیده تا مکان کافه و رستوران خود را طراحی کرده و بسازید. فضایی که برای پذیرایی از مشتریان خود ایجاد می‌کنید ارتباط مستقیم با هویت انحصاری برند شما داشته و در نتیجه روی برندسازی کافه یا رستوران و فست‌فودی که راه‌اندازی می‌کنید، تأثیر می‌گذارد.

چه مواردی در برندینگ رستوران تأثیرگذار است؟

همانطور که دیدید، برای برندینگ یک رستوران، کافه و حتی فست‌فودها عوامل زیادی را باید در نظر بگیرید. اغلب این موارد نیز در درجه اول به هویت اصلی کسب‌وکاری که می‌خواهید راه‌ندازی کنید بستگی داشته و در درجه دوم، به مخاطبان و مشتریان هدف بستگی دارد. در زمان طراحی برندینگ کافه و رستوران خود، توجه به کوچک‌ترین جزئیات را نباید فراموش کنید.

علاوه‌بر تمام مواردی که برای طراحی منو، فضای داخلی و بیرونی رستوران، نحوه برخورد پرسنل، نحوه سرو غذاها و … که در برندسازی حرف اول را می‌زند، جزئیات دیگری هم باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که اغلب رقبای شما ممکن است توجه به این جزئیات را فراموش کنند، آگاهی شما نسبت به تأثیر آن‌ها و به کار بردن آن، یک مزی رقابتی بزرگ ایجاد می‌کند. این جزئیات، عوامل بصری هستند. این عوامل بصری می‌تواند شامل هرگونه جزئیات چاپی روی لیوان‌ها و ظروف، لباس‌ها و … باشد.

نباید از چاپ و بسته بندی رستورانی منحصربه‌فرد نیز غافل شوید! هر کافه یا رستوران باید ظروف و بسته‌بندی انحصاری دارای لوگوی برند خود را داشته باشد که برای سفارش‌های بیرون‌بر استفاده می‌شود. این یکی از مهمترین مواردی است که روی برندینگ رستوران شما تأثیر می‌گذارد زیرا مشتریان حتی در خارج از فضای رستوران نیز با المان‌های برند شما در ارتباط خواهند بود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مراحل برندینگ رستوران و کافه” را از بلاگ ما مطالعه فرمایید.

جمع بندی

صنعت رستوران‌داری فضای رقابتی است که برای درک درست از آن نیازمند دانش قابل توجهی در حوزه بازاریابی هستید. دانش بازاریابی و برندینگ رستوران باید با دانش فنی نحوه عملکرد آن ترکیب شده و در نهایت منجر به موفقیت کسب‎‌وکار شما شود. این مسئله تنها درمورد رستوران‌ها نیست بلکه در مورد برندینگ کافه و حتی فست‌فودها نیز وجود دارد. در این مطلب هرآنچه را که درباره لزوم استفاده از برندینگ برای مشاغل مرتبط با غذا و رستوران لازم است بدانید بررسی کردیم. همچنین به نحوه طراحی اصول برندینگ فست فود یا کافه و رستوران‌ها پرداخته و دیدیم که صنعت چاپ در روند برندسازی چه اهمیتی دارد. جهت مشاوره برندسازی و چاپ و بسته بندی فست فود و بسته بندی رستوران خود می‌توانید با کارشناسان ما در صنایع چاپ و بسته مودت در ارتباط باشید.

 

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟